Berlingske Business
LIVE
10:58 Deutsche Bank og Bank of America får bøde på 418 millioner

Pressede USA-selskaber hurtige på aftrækkeren

Danske datterselskaber af amerikanske virksomheder kan i stigende grad imødese, at deres ejere vil sælge virksomheden

for at bruge de finansielle kræfter på hjemmebanen, eller at de neddrosler deres investeringer i det danske selskab.



De

skærpede krav til amerikanske selskabers egenkapital efter flere finansskandaler får nu ejeren af en af Europas største dyremadsproducenter,

Arovit Petfood A/S, med syv europæiske fabrikker til at sætte virksomheden på salgslisten. Doane Pet Care Company

i Nashville er USA''s førende producent af petfood under private label og omsætter for over fem mia. kr.



Adjunkt

Jens Gammelgaard, Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse på Handelshøjskolen i København,

ser et mønster i amerikanernes reaktion på flere voldsomme begivenheder inden for det seneste års tid.



- Det

er typisk amerikansk, at man i krisetider er meget hurtig til at lukke ned i modsætning til europæisk management. Det

ligger i hele deres virksomhedskultur, og de har ikke de samme forbehold over for at fyre medarbejdere i store antal som i Europa,

siger Jens Gammelgaard.

Chokeffekter

Han ser chokeffekter efter indførelse af ny teknologi, 11. september og Enron-skandalen

som typiske afsæt til at ændre strukturer, fusionere eller sælge fra - som i det aktuelle tilfælde med Arovit

Petfood.



Partner i managementvirksomheden Ray & Berndtson, Troels Gjerrild, mener, at recessionen og skandalerne i USA vil

tilskynde USA-selskaber til at afvikle europæiske interesser. Men ikke nødvendigvis for altid.



- Amerikanerne er

tvunget til at være ude om sig, fordi hjemmemarkedet er for lille. Derfor skal de også være i Europa, når

markedet går frem igen. Men de børsnoterede amerikanske selskaber arbejder meget kortsigtet, fordi de bliver stillet

til regnskab i hvert kvartal. Derfor er deres reaktionstider langt hurtigere end europæiske selskabers, siger Troels Gjerrild,

der hovedsageligt arbejder med at finde topchefer men også har medvirket ved en række virksomhedsovertagelser.











Snærende

ejerskab

Adm. direktør Tonny Carstensen, Arovit, erkender, at det amerikanske ejerskab er blevet mere snærende på

det seneste. Selv om salg og indtjening har udviklet sig gunstigt, har Doane Pet Care ikke kunnet levere tilstrækkelig kapital

til at fortsætte de senere års kraftige vækst.



- Vi opnår et absolut fornuftigt resultat i år,

men vi vil gerne lidt mere. Doane har ikke den finansielle styrke til at bringe os videre. Vi har syv fabrikker, som alle står

over for kundekrav og forventninger om nye produkter og øget aktivitet, ligesom vi stilles over for en række miljøkrav,

siger Tonny Carstensen.



Han tilføjer, at Arovit Petfood ønsker at kunne arbejde langsigtet med at udvikle fabrikker

og produkter, og at virksomheden ønsker at vokse ved både organisk vækst og opkøb. Det kræver et højere

kapitalberedskab.



Doane overtog Arovit for ca. 1,2 mia. kr. i maj 2000, og virksomheden er siden gået fra tre til syv fabrikker,

tre danske og fabrikker i Spanien, Italien, Østrig og England, ligesom Arovit har andel i det russiske distributionsselskab,

Crona. I ejertiden er omsætningen vokset fra 1,1 til nu 1,6 mia. kr., og beskæftigelsen er på godt 850 medarbejdere,

heraf ca. 600 i Esbjerg, Vejen og Vrå. Købet af Arovit blev i sin tid sikret ved hjælp af venture-kapital.



Med

et prisskilt noget over en mia. kr. e

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen