Berlingske Business
LIVE
15:14 USA: Positiv åbning i vente

PostDanmarks Imageproblem

TV2 viste for nylig ivrige postmedarbejdere foretage totalkontrol ved digitalvægtene med håbet om at fange flest "underfrankeringsbøller",

og dermed opnå "præmie" på 500 kr. Usmageligt.



Seancen ledte tankerne hen på bryggeriarbejdernes

totalkontrol mod døde mus og ødelagte flasker, med det fornuftige formål at forebygge kundeklager og sikre god

produktion og smidig distribution.



PostDanmark er det sidste års tid gået den modsatte vej:



n Ved årsskiftet

2003 indførtes ny indviklet "prisstruktur" "fordi det har man i Schweiz og Tyskland" og som medførte

en lang række klager bl.a. fra Vibeke Bromann indtil de fleste private og små selvstændige lærte at det var

formatet, der var afgørende og ikke vægten.



n PostDanmarks rød/blå introduktion, brochuren "Priser

2003" var "brugerfjendsk" med ulæselige, sammengnidrede og alt for små skrifttyper i stedet for den læsevenlige

"Times New Roman" - 10-12 pitch.



Noget tekst var med læsegenerende rød farve på hvidt papir og hvid

tekst på rødt.



Rød/blå farvekombination på forsiden giver "efterbillede", "flimmer

for øjnene" og hovedpine har alle grafikere lært. Rødt i større mængder virker aggressivt ved

kommunikationseksperter. Linielængderne var langt over de 55-60 tegn for at give læsevenlighed.



Hvorfor har man

ikke brugt nogle tusinde kr. til at købe ekspertise om læsevenlige skrifttyper og størrelser fra fx Grafisk Højskole,

når man ikke selv kan.



For det var vel budskabet om ændringerne der var det vigtigste og ikke "sløringen"

af nye muligheder for strafportogebyrer skrevet med småt?



n PostDanmark markedsføres i TV som "Europas hurtigste

postvæsen".



Jeg kan tilføje:



Vi modtog i sommerferien flere gange forkert post, hvor kun husnummeret 30 passede

på os. 7 håndskrevne breve (27. august) kommer 1 dag senere, fordi postmedarbejderne nu er beskæftiget ved digitalvægtene

med at "fange underfrankeringsbøller". Lørdagsposten (30. august 2003) kommer ikke helt ind ad brevkassen,

men vises i døren og giver dermed tydeligt signal til tyve om at familien er på weekend - eller giver interesserede mulighed

for at hente posten frem udefra og se hvilket politisk parti man er medlem af (lørdag). Da det er påtalt tidligere til

Roskilde Postkontor tyder noget på, at man giver lørdagsafløsere for dårlig oplæring, mangelfulde skriftlige

instruktioner om at posten skal helt ind i postkassen. Med "underfrankeringsbøllejagten" bør PostDanmark fremover

sende fotokopi af konvolutten (bevis for påstanden) samtidig med strafportogirokortet til afsenderen.



Det kan ikke være

rigtigt, at afsendere af et brev skal ringe op til mig for at kontrollere om der virkelig ikke var frimærke på brevet,

når dette måtte være faldet af i postkassen (15. august) -eller om man virkelig kun har sat 4,50 kr. på i

stedet for 6,50 kr. på, fordi brevet har en dyrere størrelse, når man som rutine vejer hvert brev.



Er PostDanmark

ved at nedlægge sig selv?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen