Berlingske Business
LIVE
14:35 Byggetal fra USA skuffer

Post Danmark bliver til A/S

Den danske etat for post- og telegrafvæsen blev fra fredag en saga blot. Den selvstændige offentlige virksomhed Post Danmark

er omdannet til et aktieselskab. En børsintroduktion er dog næppe nært foretående i virksomheden, hvor Staten

i dag ejer alle aktier.


1,7 mia. kr. koster det Post Danmark at overgå til aktieselskabsformen.


Engangsbeløbet

har Post Danmark betalt til Staten for at købe størstedelen af personalet fri af deres tjenestemandsstatus. Det betyder,

at der indtil årsskiftet var 11.000 tjenestemænd ansat i Post Danmark. Det tal er nu på 500 og indbetalingen reducerer

Post Danmarks fremtidige årlige pensionsbidrag til Staten fra de nuværende 20 pct. af lønnen til 12 pct. af den

pensionsgivende løn.


Den ændring i personalestrukturen er vigtig for etatens fremtid, hvor en smidighed er nødvendig

for at kunne tilpasse sig nye vilkår.



Ny konkurrence

- Med omdannelsen kommer vi i en tidssvarende situation, der

muliggør, at vi kan følge med markedet. Det betyder, at vi ikke bare er en forretning i Danmark, men i større

grad bliver afhængige af vores udenlandske kolleger og konkurrenter, sagde Post Danmarks direktør, Helge Israelsen efter generalforsamligen,

hvor omdannelsen blev vedtaget. Der er fuld konkurrence på pakkemarkedet og udsigten er, at Post Danmarks eneret til brevmarkedet

sænkes til breve op til 100 g. fra tidligere at have været for breve indtil 250 g. Samme situation gør, at konkurrencen

er hårdest på erhvervskunde-markedet.


- Vi skal blive stadigt mere effektive, men for færre penge og færre ansatte.

Her betyder privatiseringen, at vi bedre kan svare markedets forventninger, sagde Helge Israelsen, der ikke forventer, at liberaliseringen

vil medføre ændrede vilkår for de mindre, og måske knap så gode kunder.


- Vi vil fortsat have

befordringspligt for alle kundegrupper, og vi har ikke nogle forvetninger til ændringer på det punkt. Skulle der dog ske ændringer,

forestiller jeg mig, at det bliver til mere markedsbestemte ydelser. En standardløsning, hvortil der kan købes tillægsydelser

som større fleksibilitet, eksempelvis, siger han.



Tanke på salg

Egentlige detaljer var der ikke mange af ved

præsentationen.


- Vi er i en hård konkurrencesituation, hvor der ligger en stor dagsorden for, hvordan Post Danmark

skal se ud fremover.


- Men det vil være at tage forskud på glæderne at beskrive den fremtidige strategi allerede

nu, sagde bestyrelsesformand Fritz H. Schur, og blev suppleret af Trafikministeriets repræsentant, Kurt Lykstoft Larsen.


-

Det ligger i regeringsgrundlaget, at regeringen vil forberede et salg af Post Danmark, og derudover se på en liberalisering

af postvæsenet.


- Derfor skal vi først se på, hvilke rettigheder og forpligtelser, der skal knytte sig til

en sådan liberalisering, sagde han.


Under præsentationen blev en børsintroduktion også diskuteret, men

som det ser ud nu, vil kun 25 pct. af aktierne blive udbudt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen