Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Positiv modtagelse af TDC-regnskab

Teleselskabet TDC opfyldte i 2001 forventningerne til indtjeningen i regnskabsåret med et driftsresultat (EBITDA) på 12,8

mia. kr. mod knap 13 mia. kr. året før.





I det hele taget var der ikke mange overraskelser i årsregnskabet,

der på de fleste nøgletal var stort set som lovet. Børsmarkedet belønnede TDC-aktierne øjeblikkeligt

med en stigning på et par pct. Og analytikerne var onsdag positive i deres vurderinger af regnskabet.





Positivt


-

Det er positivt, at TDC indfriede selskabets egne forventninger, siger analytiker i Alm. Brand Bank Rasmus Køjborg.


Alm.

Brand Bank havde dog ventet det, men det er hans vurdering, at det var overraskende for flere analytikere.


Trods opfyldelsen

af målet for 2001 og fornuftige udsigter for 2002, vurderer han dog ikke, at der ligger opjusteringer af anbefalingerne i kortene

umiddelbart. Han hæfter sig ved fremgangen i TDC Switzerland, som er meget positivt, og den pæne udvikling i de mindre

forretningsområder internet og kabel tv. Sydbank deler Alm. Brands holdning til regnskabet fra TDC, fremgår det af en

kommentar fra Sydbank. Resultatet får prædikatet "solidt".





Tilfreds direktør


- Vi er

glade for, at vi nåede målet, selvom markedet ikke troede på, at vi ville få så godt et fjerde kvartal,

som tilfældet blev, sagde administrerende direktør i TDC, Henning Dyremose, på et pressemøde efter regnskabets

offentliggørelse.


Omsætningen voksede 16 pct. fra 44,6 mia. kr. til 54,1 mia. kr. Det ordinære resultat blev

bedre end ventet af TDC. Resultatet blev 1,3 mia. kr. mod 3,6 mia. kr. i 2000 eksklusive engangsposter. TDC ventede 750 mio. kr. i

november.


Resultatforbedringen kan primært henføres til lavere omkostninger til finansiering af investeringerne

i Schweiz samt mindre afskrivninger og en positiv påvirkning fra aktivering af skatteværdien af underskuddet i TDC Switzerland

2001.


I markedet var det ventet, at TDC ville offentliggøre et EBITDA på 12,7 mia. kr. ud af en omsætning

på 54,5 mia. kr. Og dermed er der nærmest tale om et regnskabsmæssigt pletskud. På bundlinien var et nettoresultat

på 752 mio. ventet, viste estimater indsamlet af SME.


- 2001 var et succesrigt år for TDC. Det skyldes ikke mindst

vores aktiviteter i Schweiz. Det var første gang, de var konsolideret ind i regnskabet, og TDC i Schweiz bidrog med et resultat,

der var bedre end ventet, siger adm. direktør og koncernchef, Henning Dyremose.


- Ikke mindst udviklingen på internetområdet

og vores danske og udenlandske mobilaktiviteter gør, at vi i år regner med, at vi forbedrer resultatet i forhold til

2001. Jeg venter, at TDC Gruppens årsresultat vil stige med 29 pct. til 1,7 mia. i 2002, siger Dyremose. Antallet af kunder

i TDC er steget 19 pct. til 13,5 mio.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen