Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Polar Is - den sidste danskejede isfabrik

For 50 år siden var der i Danmark omkring 140 isfabrikker. I dag er der én: Polar Is i Thisted.


Den sidder til

gengæld med den største markedsandel, hvilket vil sige godt og vel en femtedel af totalmarkedet. Polar Is vil i indeværende regnskabsår

fremstille 14 mio. liter is. Til sammenligning fremstillede fabrikken i 1990 to mio. liter.


Fremgangen skyldes ikke, at de mange

fabrikslukninger har efterladt en konkurrenceløst marked. Tværtimod har en meget brutal priskonkurrence fra især

de multinationale giganter som Nestle og Unilever, men også fra Norske Mejerier og det tyskejede Hjem-Is koncept betydet, at

resultatet på bundlinien i Thisted ikke har været prangende.


Der har været overskud, men ikke i en grad, så

thyboerne kan bruge udtrykket: tilfredsstillende.



Købstilbud

Købstilbud har der gennem årene været

flere af, oplyser teknisk direktør Jens Jørgen Sørensen, som har stået i spidsen for fabrikken sammen med broderen,

adm. direktør Finn Sørensen, siden 1967, da de efterfulgte faderen, Sigurd Laurids Sørensen, som grundlagde iseventyret

i Thisted i 1933.


I dag er der gennemført endnu et generationsskifte, hvor Sørensen-brødrenes børn

er indtrådt som ejere, men det er fortsat Finn og Jens Jørgen Sørensen, som tegner firmaet.


Is-successen

er ikke udelukkende kommet via organisk vækst. Siden 1970 har thyboerne overtaget fire andre, danske isfabrikker:


Grotte

Is i Esbjerg, Hame Is i Haverslev, Rønbjerg Is ved Skive og senest Bravissimo Is i København. Produktionen er siden

overført til Thisted, hvor Polar Is beskæftiger 120 helårsmedarbejdere. Beskæftigelsen svinger i takt med

sæsonen for isprodukter.



Rønbjerg

Overtagelsen af Rønbjerg Is udgør et helt specielt kapitel

for Polar Is. Rønbjerg Mejeri blev oprindeligt etableret af Sørensen-brødrenes bedstefar.


Han døde

i en ung alder, men sønnen Sigurd Laurids Sørensen blev senere ansat under de nye ejere, og i 1933 overtog han det lille

Thisted-mejeri "Pasteur".


Helt op til begyndelsen af 1970erne blev Thisted-isen solgt under Rønbjerg-navnet,

men rettighederne til navnet havde kun Sigurd Laurids Sørensen, så Finn og Jens Jørgen Sørensen blev tvunget

til et navneskifte. Valget faldt på Polar Is. Der var tale om en brandbuilding opgave af dimensioner.


Da de i 1994 overtog

Rønbjerg Is valgte de klogeligt at fortsætte med Rønbjerg navnet i nogle år, indtil de havde vænnet

kunderne til, at der nu stod Polar Is bag . I 1998 flyttede produktionen til Thisted, og Rønbjerg-navnet gled ud.



Danske

I

markedsføringen lægges der ikke skjul på, at Polar Is er en dansk virksomhed med stort D.


- Vi vil gerne kendes

på, at vi er meget danske, men det er selvfølgelig ikke nok. Vi skal også være troværdige og fleksible.

Hvis en supermarkedskæde vælger at lave en kampagne for bestemte isprodukter, ja - så skal de være 100 pct.

sikre på, at vi kan levere til tiden uanset, hvor meget hedebølge, der er over landet. Fleksibiliteten dækker ikke

kun produktionsvolumet, men også produktionsskift, fremhæver Jens Jørgen Sørensen.



Nyt anlæg

Polar

Is har samtidig gjort en dyd ud af at fremstille isprodukter, de øvrige ikke vil røre. Det gælder fromager, men

også arketypiske danske desserter som fløderand og karamelrand. Endelig er der islagkagerne, som er blevet et salgshit.


Trods

den benhårde konkurrence på markedet, har thyboerne haft økonomi til konstante investeringer, og Polar Is er netop

ved at installere et nyt produktionsanlæg til seks mio. kr., som skal fremstille islagkager. Når anlægget er kørt

ind, vil det kunne fremstille 1200-1400 islagkager i timen.


De mange specialprodukter fra Thisted har åbnet vejen for eksport.

Mellem fem og ti pct. af omsætningen hidrører fra eksport til nærmarkederne i Tyskland, Norge og Sverige.









Beskyttet

hjørne

På spørgsmålet: Hvorfor Danmarks eneste tilbageværende isfabrik ligger i Thisted, svarer Jens

Jørgen Sørensen.


- Vi har nok haft den fordel, at vi fra starten har ligget i et beskyttet hjørne af landet.

Da isprodukterne begyndte at komme frem i 1920''''''''erne og 1930''''''''erne var det jo meget vanskeligt at transportere isen. Den geografiske

beskyttelse eksisterer ikke længere, men den har da været med til at give fabrikken en solid og stabil vækst. Jeg

kan altså heller ikke lade være med at pege på medarbejderne, som er utroligt fleksible. Er der hedebølge,

og vi virkelig har tryk på kedlerne, er det intet problem at finde medarbejdere, som er villige til weekendarbejde. Jeg tror

også, at vi her i Thy har en vis stædighed og stolthed intakt. Vi giver ikke så let op, og så synes jeg i

øvrigt også, at vi har været gode til at læse udviklingen.


Sidstnævnte er ikke helt uden dokumentation.

Polar Is, som også hedder Mejerigården, udviklede sig relativt hurtigt fra at være et traditionelt mejeri til at

blive en isfabrik, men da andre mejerier pludselig fik tordnende succes med produktion af feta-ost, kastede Sørensen-brødrene

sig også over denne niche. Fra 1981 til 1996 blev der tjent mange penge på denne niche, men Mejerigården have timingen

i orden, da de i 1996 solgte produktionen til det daværende MD Foods. Det år stoppede feta-festen nemlig.


Polar-festen

fortsætter...

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen