Berlingske Business
LIVE
09:02

PlayStation går under jorden - igen!

I dag, hvor Play-Station sidder på omkring 80% af markedet for spillekonsoller, er udfordringen

for den aktuelle brand-kampagne The Third Place, at fastholde PlayStation2 som et undergrundsbrand.


Da Sony i 1995 sendte den

første PlayStation på gaden var kulturen omkring computerspil præget af et nørd-image. Unge som interesserede

sig for computerspil blev betragtet som en del af den asociale og blege pizza/ cola generation, der kun kan begå sig i en upersonlig

verden af hardware og computerkoder.


Derfor var udfordringen for PlayStation klar fra starten: Den generelle opfattelse af computerspil

- gaming -som noget nørdet og utjekket skulle vendes til en eksklusiv og cool underholdning. Strategien blev derfor at markedsføre

PlayStation som et undergrundsbrand, der skulle målrettes de unge og tjekkede - trendsætterne.


PlayStations første

europæiske brand kampagne blev lanceret under navnet "Society Against PlayStation" (S.A.P.S.), hvor det bagvedliggende

budskab til gamerne var, at: "Resten af omverdenen ser ned på os, men det er fordi, de ikke forstår vores verden,

som er cool."


Derfor blev PlayStation fra starten betragtet som en slags kult-beskæftigelse for de få indviede.

Denne status medførte, at flere og flere blev nysgerrige og fik øjnene op for gaming-verdenens kvaliteter og på

få år fik PlayStation mange millioner tilhængere. Men for at bibeholde PlayStations image som cool, anderledes og

grænseoverskridende er brand-kampagnerne blevet ved med at tale til en snæver gruppe af trendsættere.


I dag,

syv år efter den første brand-kampagne, er der solgt mere end 120 mio. PlayStation konsoller på verdensplan. Samtidig

er gaming i dag en bredt accepteret underholdningsbeskæftigelse på linje med bøger, musik og film. Faktisk er gaming

i dag så udbredt, at det overgår biograf-markedet i omsætningsværdi på verdensplan.


Idéen

med den nuværende The Third Place kampagne er at positionere PlayStation2 som et tredje sted, der ikke er en del af den fysiske virkelighed

i hjemmet, eller på arbejdet, men et mentalt univers, hvor brugeren kan bryde grænser og definere sine egne regler og

få oplevelser ud over, hvad man får i hverdagen.


Kampagnen under-støttes af en række biograffilm, som

er udviklet af TBWA London. Hver film giver et billede på The Third Place''''s mange dimensioner og til at binde filmene sammen

benyttes en fælles afmelding, nemlig "døren", som skal ses som døren til The Third Place.


Samtidig

håndterer Egmont Interactive i øjeblikket en utraditionel online-kampagne. Her får deltagerne via nogle enkle opgaver,

som har et link til filmenes budskaber, mulighed for at se en række af filmene i kombination og dermed få et tydeligere

billede af "The Third Place". Endelig har Egmont Interactive arrangeret en Third Place Tour, hvor omdrejningspunktet er

en stor specialindrettet truck, som er spækket med Play-Station2''''ere, plasmaskærme og alle de nyeste spil. Folk der besøger trucken

skal have en følelse af at træde ind i The Third Place, hvor fantasien får frit løb via de mangeartede spiloplevelser,

som PlayStation2 åbner op for. Trucken vil besøge en række af de største musik- og sportsbegivenheder i

Norden i løbet af sommeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen