Del : SMS
Berlingske Business

Plast-iværksætter satser på håndarbejde

Plast-iværksætter satser på håndarbejde - 1

Vækstpanelet. Henrik Thomsen, der oprindelig er uddannet fodermester, har startet HT Fiberplast. Virksomheden fremstiller glasfiberprodukter og har allerede nu både kunder og overskud.

Artiklen fortsætter under annoncen
I sommeren 2006 sagde 29-årige Henrik Thomsen farvel til en stilling som driftsleder på en glasfiberfabrik for at hellige sig en tilværelse som selvstændig.

Inspireret af hans hidtidige job besluttede han sig for at starte firmaet HT-Fiberplast og lånte 100.000 kr. af en samarbejdspartner, som han investerede i lokaler og udstyr.

Heldigvis havde Henrik Thomsen fået nogle gode kontakter, inden han tog springet og blev iværksætter, hvilket betød, at han allerede havde tre kunder fra den første dag.

- Det var rigtig rart at have den sikkerhed fra start af. Især fordi der ikke var nogle banker, der umiddelbart var interesserede i at låne mig penge til virksomheden. At vi havde kunder fra dag ét har samtidig medført, at virksomheden allerede nu giver overskud, siger Henrik Thomsen, der aldrig fik lavet en forretningsplan i den hektiske opstartsfase.

Med håndkraft

Firmaets filosofi går ud på udelukkende at bruge håndkraft til at lave de forskellige produkter.

For eksempel støber Henrik Thomsen selv nogle glasfiberringe, industrivirksomheder kan bruge til at putte ind i nystøbte betonrør, så de holder faconen.

Derudover prøver firmaet at være så fleksible som muligt og udfører en lang række forskellige opgaver, og Henrik Thomsen understreger, at man altid forsøger at tage hensyn til kundens behov. Især fordi de første kunderelationer ifølge ham er uhyre vigtige for et nystartet firma.

Hans kunder er primært industrivirksomheder, og han har lavet en samarbejdsaftale med et ingeniørfirma, der skal hjælpe ham med at få afsat hans produkter uden for landets grænser.

Hvilke andre konkurrenter er der på markedet? - Der findes jo mange andre glasfiberproducenter på markedet, hvor mange af dem laver de samme produkter. Men vi er anderledes, fordi de ting, vi producerer, er mere energivenlige og derfor kan give kunderne konkrete besparelser på en lang række områder.

Hvordan markedsfører du dine produkter? - Jeg har slet ikke haft tid til at markedsføre mine produkter endnu. Men det har heller ikke været nødvendigt, da jeg jo havde et par kunder fra start af.

Hvor har du kapital fra? - Jeg har selv skudt 100.000 kroner ind i virksomheden, som jeg lånte af en samarbejdspartner.

Jeg har ikke de store udgifter, da min fabrik har til huse i lejede lokaler, og jeg ikke har købt nogle store maskiner. De største udgifter har været til støbeforme og andet værktøj.

Hvornår regner du med at have overskud? - Allerede nu giver virksomheden overskud.

Det skyldes i høj grad, at jeg kunne starte med tre kunder på listen, hvilket har gjort det muligt at ansætte tre medarbejdere i løbet af det sidste halve år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere