Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Personlig branding

Du står selv over for præcis de samme udfordringer, der er mange om budet til alt. Uanset om du er freelancer, distancearbejder,

selvstændig, ansat eller på anden måde i konkurrence med andre, er den sikre måde at komme frem på,

at være bevidst om, at man selv er et varemærke og arbejde målrettet på at gøre sig stærk. Jeg

tror, vi alle kender situationer hvor vi ser folk med et stærkt varemærke vinde. Ofte kan vi se hvordan den ene kandidat

til et job vinder over en anden, der måske er bedre kvalificeret Du har måske selv oplevet hvordan en anden er blevet

forfremmet frem for dig, selvom du var bedre. Når du ser den slags, betyder det ofte, at den anden forstår at brande sig

bedre, fuldstændig ligesom når du vælger ét vaskepulver frem for et andet.



Det første og det

vigtigste i at skabe et stærkt varemærke er, at have et godt produkt. Du skal være god til noget og er du ikke det,

er det der du først skal sætte ind. Du kan kortvarigt markedsføre dig ud af et ringe produkt, men i længden

holder det ikke. Så jeg forudsætter, at du har et område, hvor du er dygtig, ellers dur det ikke. Stærke varemærker

har det til fælles, at de henvender sig til en specifik målgruppe. Jo bredere målgruppen er, des dyrere og mere

besværligt er det at opretholde styrken. Det samme gør sig gældende for dig. Der er sikkert mange, der laver det samme

som dig, og de har måske allerede etableret sig som stærke varemærker i branchen. Derfor gælder det om at

skabe en skarp profil og specialisere sig i en niche.



Alle varemærkers mest unikke kendetegn er navnet. Hedder du Lars

Sørensen, Pia Hansen eller det, der er værre, så kan du godt se at lave navnet om. Hvis der var 20 firmaer, der

hed Levis, er der ingen tvivl om, at det havde gået dem meget anderledes. Så frem med det unikke mellemnavn, pigenavn

eller slet og ret, få dig et nyt.



Ligesom et varemærke har et design og udsender nogle signaler, gør du det samme.

Vær bevidst om dit udseende og de signaler, du sender.



Jeg går selv i meget afslappet tøj. En poloshirt og

et par lærredsbukser gør, at jeg ser afslappet ud og ikke får mig til at se smart ud. Der er så mange i IT-branchen,

der dresser sig op, og jeg har funder ud af at jeg kommer langt ved at dresse ned. Dertil bander jeg en del. For det første kan

jeg lide det og for det andet gør det, at folk husker mig. Det lyder måske fjollet, men det virker for mig. Jeg afskrækker

uden tvivl 25%, men hvis de andre 75% synes jeg er ligefrem og usnobbet, har jeg opnået præcis det jeg ville. Så

husk, at for at være en stærk varemærke, kan du ikke være alles ven.



Sørg for at have en god bred

flade af bekendte. Meld dig ind i Round Table, VL, Rotary, Junior Chamber, en brancheforening etc. En stor bekendtskabsflade giver

mange muligheder. Hvis du er i arbejde og går efter en forfremmelse, er det aldrig dumt at gøre positivt opmærksom

på sig selv. Har i en e-mail liste, kan der dyrkes guld på den. Mails med "Husk nu at rydde op efter jer i kantinen",

"Tillykke med fødselsdagen" beskeder osv. viser, at man er sit sociale ansvar bevidst, at man er ansvarlig og at

man interesserer sig for at det går virksomheden godt. Det vil blive positivt bemærket af ledelsen (tro mig, jeg er selv

chef) og det betyder igen, at du er "Top of mind" hos din målgruppe.



En personlig hjemmeside med dit eget domæne

er et must. Se evt. hvordan jeg bruger www.thorborg.dk til at skaffe kunder til mine foredrag og fortælle min historie til omverdenen.

Kig evt. her for mere information om, hvordan man får mere trafik til sin hjemmeside: www.joyzone.dk



Mange tænker

ikke over hvor historierne i aviser/ blade/tv etc. kommer fra. Journalister er ikke synske og de bliver som regel meget glade for tips

til gode historier. En god historie skal be-stå af noget nyt, overraskende eller modsætningsfyldt, og det skal være

noget med mennesker. Har man de kriterier opfyldt, er chancen for at komme i et medie til stede. Lav en oversigt over alle de journalister,

der skriver om dit område, og skaf deres e-mail adresse. Hvis du arbejder godt for sagen, kan du ende som uofficiel talsmand

for din branche. Før kalender over alle de mennesker, du kender. Sørg for at have deres fødselsdag plottet ind

og mail dem en hilsen på dagen. Jeg bruger selv flere dage hver december til at sende alle mine venner og bekendte en julehilsen

pr. mail. Det tager 10 min pr. stk. og det giver utroligt meget igen. Personlig branding er et stort emne og det er langt fra muligt,

at komme omkring det på så lidt plads. Men jeg håber, at du nu for-står, at det er det, der gør forskellen på

succes og middelmådighed, når først man er blevet dygtig til sit fag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen