Berlingske Business
LIVE
16:16 Wall Street fortsætter torsdagens fald

Paradoks

Skulle man ikke hellere stille større krav til salgsorganisationen, om at øge salget, og dermed indtjeningen?



Derfor

må ledelsen stille sig følgende spørgsmål: får jeg nok ud af salgsorganisationen?



Svaret er ofte

tja...



Global konjunktur ændringer, nedgang i markedet osv. ændrer salget hver dag, og det er derfor af stor betydning,

at man til stadighed justerer sin salgsstrategi og arbejdsmetoder, således man undgår ubehagelige overraskelser, som svigtende

salg, eller fiasko ved introduktion af nye produkter/ydelser.



Salgsledelsen SKAL have "styr" på sin forretning/strategier,

samt hele tiden justere disse. Det gør, at den ikke lige pludselig ved slutningen af et kvartal har et stort minus i bøgerne,

som kommer overraskende, og så har vi panikken. Med det til følge at salgsorganisationen beskyldes for ikke at have styr

på "forretningen" og dermed mistillid.



Som følge af dette, tyer man ofte til at reducere i bl.a. salgsorganisationen,

for at mindske de "interne omkostninger".



Derfor er der kommet et nyt begreb, der hedder, "den neutrale konsulent", en

person udefra, der skal være sparringspartner for salgsledelsen samt en person, der kan og skal stille kritiske spørgsmål

uden at tænke politisk, eller karrieremæssigt.



Men hvad der er lige så vigtigt, være en ekstra ressource

rettet med de enkelte konsulenter, således at de kan føre de nye strategier til markedet.



Vi kender det alle, er

lige kommet hjem fra kursus med nye færdigheder og idéer, men falder hurtigt tilbage i de vante rutiner. Det er derfor vigtigt,

at have en neutral person, der kan holde fast i nye strategier og arbejdsmetoder, indtil de er indarbejdet og på plads.



Den

neutrale konsulent vil ligeledes sammen med salgsledelsen også se på følgende, som eksempel.



- Indsigt i salget

og processerne, og strategierne.



- Få salgsstrategien synlig og justeret den til den virkelige verden.



- Definere

mål.



- Øge kvaliteten og effektiviteten hos den enkelte sælger.



Hermed gøres salgsorganisationen

dynamisk og forandringsvillighed. Og vil være et værktøj for virksomhedsledelsen. Frem for en intern omkostning, der

kan reduceres i samme tempo som salget svigter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen