Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

På godt og ondt

De gode sider er, at bilen giver os frihed, letter vores hverdag og er et smidigt og fleksibelt stykke værktøj til at

flytte varer fra et sted til et andet. Og så er der vel også lidt pige- og drengedrøm i køretøjet.

Ganske vist kan man arbejde eller slappe af i et tog, mens man bliver flyttet; men bilen styrer man altså selv, og køreglæden

skal ingen tage fra os.


De dårlige sider er, at bilen er hundedyr at anskaffe og hundedyr i drift. Man skal ikke begynde

at regne på, hvad det koster at køre ned efter morgenbrød. Så får man morgenkrydderen galt i halsen.

Man bliver også nødt til at erkende, at bilen - trods store fremskridt - forurener, og at den fylder meget i ikke mindst

de store byer.


Bilen fylder også meget i vores bevidsthed, og det gør den også i ErhvervsBladets spalter,

fordi den på mange måder er en del af de rammevilkår, der er for at drive virksomhed.


I går kunne vi

fortælle, hvordan service og forsikringer nu skal til at være billigere. Det er jo fint nok, indtil man finder ud af,

at ekstra skat på dytten spiser det hele op, så nettoresultatet bliver status quo.


Det betyder, at adgangen til en

bil bliver skævt fordelt, men det betyder også, at man sætter en bremse på den mobilitet på arbejdsmarkedet,

som bilen også medvirker til.


I dag kan vi fortælle, hvordan man i andre nordiske lande - hvor bilerne i øvrigt

i forvejen er billigere - ser anderledes på den sag. Vi kan imidlertid også fortælle en mindre munter historie om,

hvordan vi skaffer os af med bilen, der som bekendt har en tendens til at forgå og dermed totalt miste sin værdi. Nogle

afleverer pænt og ordentligt deres bil til det etablerede skrotsystem, som sørger for, at den gamle spand delvist kan genbruges.

Andre omgås imidlertid mere lemfældigt med liget.


Der findes faktisk mennesker, som tjener - ofte sorte - penge på

at eksportere vore aflagte person-, vare- og lastbiler til mindre velaflagte lande, og det sker øjensynlig ikke altid under

de mest ordnede forhold.


Bilen er en af vore største investeringer, og den giver os nogle af de største frihedsgrader,

når det gælder om at komme fra et sted til et andet.


Men det er trist, at vi behandler vore gamle biler lemfældigt.

Og det er trist, at der findes mennesker, der driver plat på, at det kan være vanskeligt at skille sig med den gamle bil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen