Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Overskud næste år på salg af Fiat og Alfa

Et overskud næste år på 25 mio. kr. Så kontant lyder forventningen for 2003 fra Fiat og Alfa Romeos danske

importør, Fiat Automobiler A/S.



Den knap 50 mand store organisation i Glostrup satser på positive tal i 2003 efter

2-3 år med røde tal på bundlinjen for salget af de italienske biler.



Fra 1. maj i år er der fortrinsvis

blevet talt dansk på chefkontoret hos Fiat Automobiler A/S. Den dag satte Niels Rønnebech sig solidt i direktørstolen,

der traditionelt set har været besat med udenlandske kompetencer i en årrække.



Rønnebech er den første

adm. direktør i mange år, der er rekrutteret indefra i organisationen. Niels Rønnebech har arbejdet for Fiat Automobiler

siden 1995 bl.a. som ansvarlig for Alfa Romeo.



Selskabet kommer ud af dette regnskabsår med et underskud i omegnen af 20 mio.

kr. En stor del af underskuddet stammer fra årets første fire måneder, hvor bilerne blev solgt med at for store

negative dækningsbidrag. På enkelte modeller har der været tale om tab i størrelsordnen 1000-1500 euro.



I

løbet af året har Fiat Automobiler været gennem en større ''turnaround'' plan, hvor man har koncentreret

sig om selskabet økonomi frem for markedsandele.



- Det har betydet, at vores 2. halvår har været særdeles

godt men vi har tabt omkring 0,5 procent i markedsandel i 2002 og det skal vi have rettet op på i 2003, siger adm. dir. Niels

Rønnebech.



Den ubekendte spiller i vurderingen af markedssituationen i 2003 er, om der kommer en ændring af de danske

bilafgifter. De nye spilleregler for den europæiske bilbranche medfører prisharmoniseringer mellem landene, og det betyder

prisstigninger over en bred kam i Danmark. Herhjemme har de eksklusive Alfa Romeo produkter været igennem denne proces, men

også i 2003 får priserne et nøk op. For Fiat produkterne sker det allerede fra 1. januar, hvor prisstigningerne

slår igennem med 5 procent.



De nye spilleregler for bilbranchen i Europa betyder store investeringer for Fiat Automobiler

i forhandlerleddet næste år.



Allerede i januar i år iværksatte man en plan for de strukturtilpasninger, der

er nødvendige.



- Planen er to-årig og vil medføre, at vi går fra at have 60 forhandlere ned til 23

forhandlere fordelt over hele landet. Vi vil dog stort set have det samme antal butikker, men de vil være ejet af færre,

forklarer Niels Rønnebech.



Selskabet har i 2. halvår af 2002 været igennem en reduktion af omkostningerne

med omkring 15 procent og denne proces fortsætter i 2003. Målet er en yderligere reduktion i omkostningerne på 10

procent. Men det betyder ikke færre medarbejdere.



- Med de budgetter, der er lagt for næste år, har vi skruet

virksomheden sammen sådan, at uanset om vi får et meget lavt bilsalg næste år, kan vi præstere et positivt

resultat uden at skulle reducere i medarbejderstaben, siger Rønnebech. Han frygter dog, at bilsalget i første halvdel

af 2003 risikerer at gå i stå, hvis ikke regeringen hurtigt kommer med en omlægning af afgifterne fra en værdibaseret

afgift til en mere forbrugsmæssig beskatning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen