Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Omsætningen i danske reklamemedier falder

Danske virksomheder, private og offentlige institutioner brugte i 2001 færre penge på at reklamere i danske annoncemedier

end i 2000.


Dansk Oplagskontrol gør en gang om året status over det danske annonceforbrug i hæftet Reklameforbrugsundersøgelsen

i Danmark. Og det er dyster læsning for de danske medier, som skal tjene penge på reklamer.


I forhold til 2000 er

forbruget på annoncer faldet med 3,8 pct. i 2001 til et samlet forbrug på 11.043 mia. kr.


Udviklingen har især

været hård ved de to helt store mediegrupper som dagblade og TV, der er gået tilbage med henholdsvis 11,1 pct. og

4,2 pct. Og den udvikling ser ud til at fortsætte i 2002, hvor særligt dagbladene har mærket et fortsat fald i indtægter

på annoncer.



Internet stagnerer

Men også andre mediegrupper bliver svigtet af annoncørerne. Internet

som for få år siden blev udpeget til den helt store vækstmotor, har heller ikke været i stand til at indfri

forventningerne. I 2000 var omsætningen på 316 mio. kr og den faldt til 310 mio. kr. i 2001. Det er først og fremmest

salget af bannerreklame og sponsorater på internet som er i en negativ udvikling, mens værdien rubrikannoncerne online

er steget fra 115 mio. kr. i 2000 til 132 mio. kr. i 2001.



Sponsorering går frem

Der er faktisk ikke nogen annoncemedier,

som har haft et guld år. Biograf og radio reklame har præsteret den bedste procentvise stigning i omsætningen, men

de kommer fra et i forvejen meget lavt niveau.


Magasiner, Fagblade, Tidskrifter, lokale ugeaviser, outdoor og årlige publikationer

holder status quo.


Mens annonceomsætningen (above-the-line) faldt i 2001 steg anden reklame (below-the-line) steg 7,1 pct.


Størst

fremgang præsterede Andre tryksager og sportssponsorering med vækstprocenter på henholdsvis 27 pct. og 16,6.


-

Ved nærmere studium af tallene vil man konstatere en tendens, der sig gældende såvel internationalt som nationalt:

At belov-the-line aktiviteterne vokster betydeligt stærkere end above-the-line aktiviteterne, udtaler Finn Kern, formand for

bestyrelsen for Dansk Oplagskontrol.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen