Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Øget konkurrence om medie-overvågning

Erhvervsledere, politikere og andre beslutningstagere ynder at holde styr på mediernes omtale af dem som personer og virksomhed.

Det har skabt grobund for en industri af presseklipsbureauer.



For nylig meldte en ny aktør sig på banen, Infomedia

Huset, som kan vende op og ned på markedet. Infomedia Huset er en fusion af de største dagblades artikelarkiver, og selskabet

vil tilbyde elektronisk medieovervågning til kunderne.



- Vi skal ud og have fat i de andre virksomheders kunder, som kan

se en fordel i digitale ydelser, siger adm. direktør Klaus Nyengaard, Infomedia Huset.



Udover hugst hos konkurrenterne,

ser selskabet vækstmuligheder i at udvide markedet til nye kunder, som ikke tidligere har abonneret på medieovervågning,

samt udvikling af nye produkter.



Infomedia Huset har fået Konkurrencestyrelsens godkendelse samt tilladelse til tre års

eksklusivitetsret.



Eneretten betyder, at selskabet kan udsende elektroniske presseklip umiddelbart efter aviserne deadline,

mens konkurrenterne først kan sende de fysiske klip ud dagen efter aviserne er på gaden.

Frygter monopol

Observer

Danmark og Infopaq har protesteret mod eksklusivretten af frygt for, at det vil give Infomedia Huset et de facto monopol.



Inden

Konkurrencestyrelsens afgørelse varslede Observer massefyringer blandt selskabets 140 medarbejdere, hvis Infomedia Huset fik

den ønskede eksklusivret. Efterfølgende forsøger Observer at bevare optimismen.



- Infomedia Huset vil få

fat i en vis del af markedet, men kan også være med til at fremme det elektroniske marked. Og det kan have en positiv effekt

for os, siger Claus Bretton-Meyer, adm. direktør hos Observer.



Mens Infomedia Huset kun vil yde elektroniske services

tilbyder Observer en bred vifte af produkter. Blandt andet fysiske artikeludklip samt overvågning af radio og tv.











For

mange

Observer-direktøren er dog ikke mere optimistisk, end at han forudser en udtynding på det danske marked:



-

Hvis alle skal have en fornuftig indtjening, er vi for mange på det danske marked nu. Der vil komme en udmagringskrig, og jeg

tror kun, der er plads til tre store aktører, siger han.



Udover Infomedia Huset og Observer er Infopaq og Ajour-Klip Gruppen

på det danske marked.



Ajour-Klip Gruppen har netop indgået en aftale med Infomedia Huset med det formål at

styrke den fælles position. Kort beskrevet går aftalen ud på, at Ajour-Klip Gruppen leverer fysiske presseklip og

overvåger radio samt tv, mens Infomedia Huset tilbyder de digitale ydelser.



- Der vil være virksomheder, som vil

have både de fysiske og digitale udklip. De fysiske udklip vil altid være der og er eksempelvis velegnede, når virksomheder

vil lave en scrapbog om dem selv, siger Morten Larsen, bestyrelsesformand i Ajour-Klip Gruppen.



Han bedyrer, at Ajour absolut

ikke har tænkt sig at skrue ned for ambitionerne i Danmark. Tværtimod:



- Vi vil nok miste noget på de digitale

presseklip, men vil øge indtægterne på andre områder. Vi vil blandt andet ruste op på overvågning af

radio og tv, siger Morten Larsen.

Danmark for lille

Infopaq har specialiseret sig i elektroniske ydelser og er umiddelbart den

virksomhed, som vil blive hårdest ramt af den nye konkurrent på markedet:



- Vi har ikke mærket noget til Infomedia

endnu, og vi har kalkuleret med et vækst scenario for næste år. Infomedia skal udelukkende hente deres omsætning

i Danmark, og jeg tro, at landet er for lille til at finansiere den udvikling, som skal til for at kunne tilbyde de rette produkter,

siger adm. direktør Jakob Meibom, Infopaq.



Infopaq er etableret i flere lande og henter i dag 20 pct. af omsætningen i

udlandet. Selskabet har netop fyret 12 redaktionelle medarbejdere:



- Det er udelukkende sket fordi vi har omlagt produktionen,

siger Jakob Meibom.



Han oplyser, at Infopaq i alt beskæftiger 50 ansatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen