Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Nyt regionalt ventureselskab vil udnytte krise

Mens stort set alle andre ventureselskaber har nok at gøre med at holde liv i deres mere eller mindre vellykkede porteføljeselskaber,

starter et nyt regionalt ventureselskab Incuba Venture K/S på noget nær det mest optimale tidspunkt op med 200 mio. kr.

til østjyske iværksættere. Krisen betyder nemlig, at værdisætningen på virksomheder er det laveste

i flere år.



- Vi har det fint med at starte på et tidspunkt, hvor andre har problemer. Priserne er stabiliseret på

et lavt niveau, måske endda svagt faldende, og der er ikke så mange om buddet, som der har været. Det giver os optimale muligheder

for at gøre gode forretninger, og derved hurtigt få et godt fodfæste i branchen, siger direktør Torben Vilsgaard,

Incuba Venture, som desuden er direktør for udviklingsselskabet Incuba A/S.

Kigger på opstartsfasen

Planen

er indtil videre at investere i omkring 15 vækstvirksomheder i regionen omkring Århus i løbet af de første

tre år. Incuba Venture K/S fokuserer på både forsknings- og forretningsbaserede ideer.



Selskabets investeringer

vil typisk ske i virksomheder, der er i startsfasen, og som har behov for kapital for at kunne vokse videre fra dette stadie.



Derfor

ser Incuba Venture innovationsmiljøer, forskningsmiljøer og business angels som sine primære samarbejdspartnere.

Investeringerne vil være fokuseret omkring biotek, IT og kommunikation, nanoteknologi og avanceret fødevareteknologi.



-

Desuden ser vi inden for vore fokusområder attraktive investeringsmuligheder i vækstvirksomheder, der udspringer fra en

mere forretningsmæssig baggrund, siger direktør Torben Vilsgaard.

Nedtoner industri

Vækstfonden er gået

med i projektet med et kapitalindskud på omkring 70 mio. kr. og det på trods af, at den oprindelige hensigt med at oprette regionale

ventureselskaber, bl.a. var styrkelsen af mere traditionelle industrivirksomheder med et stærkt vækstpotentiale.



-

Formålet har hele tiden været at finde investeringskapital til traditionelle virksomheder for at få udnyttet deres

vækstpotentiale. For os er det vigtigt, at VækstFondens indsats med det nye initiativ bliver spredt ud til hele landet,

men det betyder ikke, at hvert enkelt regionale selskab er bundet til at investere i deres egen region, lød det for ni måneder

siden fra direktør for Vækstfonden Christian Motzfeldt.



I erkendelse af, at fundraising er en særdeles svær

disciplin, har Vækstfonden dog slækket på kravene i forhold til Incubas investeringsstrategi.



- Det vil ikke

være et krav fra vores side, at Incuba investerer i traditionelle virksomheder, men jeg regner med, at de også vil investere

i den slags virksomheder, hvis der dukker noget interessant op, lyder det nu fra Christian Motzfeldt.



INCUBA Venture er etableret

af selskaber, der gennem en årrække har været direkte eller indirekte aktive på det danske venturemarked.

Investorerne er udover VækstFonden, Nordea og Danske Bank samt hovedinvestoren Incuba A/S, som ejes af Schouw & Co., Dansk

Kapitalanlæg, Aarhus Universitets Forskningsfond og TDC.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen