Berlingske Business
LIVE
BREAKING 10:59 Telenor fyrer 54 i Danmark

Nyt netværk er det vigtigste

DPA Microphones ønsker at intensivere udviklingen af selskabets mikrofonteknologi, som i dag eksporteres til 43 lande. Det

skal blandt andet ske gennem øget samarbejde og vidensdeling med andre virksomheder, institutioner og organisationer fra den

danske musik-industri. Sådan forklarer selskabet sine motivationer til at bakke op om vækstmiljøet Musicon Valley.



Allerød-virksomheden

er en af de 13 aktører, som har givet tilsagn til Musicon Valley om støtte i form af arbejdstid og materialer til en

værdi af i alt fem mio. kr.



- Vi er ikke i konkurrence med andre danske virksomheder i den professionelle musik-industri.

Men vi er flere, som arbejder med de samme materialer og leverer udstyr til de samme miljøer. Jeg tror vi kan lære meget

af hinanden, siger adm. direktør Morten Støve, DPA Microphones.

God lyd

Endnu er Musicon Valley stort set

et projekt på tegnebrædtet, og DPA har ikke været med til at formulere nogle konkrete projekter som man går

med i. Men Teknisk direktør Ole Brøsted Sørensen giver gerne et eksempel på et samarbejde, som kan gavne

mange virksomheder i den danske musik-industri:



- Et overordnet projekt kunne gå ud på at beskrive begrebet "god

lyd"? Hvordan kan det eksempelvis være, at lyden fra en gammel vinylplade, der afspilles på en grammafon opleves

som god?, spørger han retorisk.

Vækst-virksomhed

DPA Microphones producerer og udvikler mikrofoner til professionelle miljøer.

De bruges i teatre, diverse lydstudier og til erhverv. I sidstnævnte kategori anvendes mikrofonerne til overvågning.



De

kan aktivere og styre videokameraer til at tage billeder de steder, hvor der opstår en ny eller anderledes lyd. Eksempelvis

anvender nogle banker mikrofonerne til overvågning i fillialerne.



DPA er en vækstvirksomhed og har ambitioner om

at vokse med 25 pct. om året de næste fem år.



- Største vækstmarkeder er USA og Kina, og det er

først og fremmest salget til broadcastere, som går frem, siger Morten Støve.



I dag leveres hovedparten af

virksomhedens mikrofoner til teatre, ikke mindst i New York og London.



DPA Microphones blev etableret i 1992. I 1991 lukkede elektronikvirksomheden

Brüel & Kjær i Nærum den udviklingsafdeling, som beskæftigede sig med mikrofoner. Morten Støve var

på det tidspunkt ansat som sælger i USA, og blev ene mand tilbage i afdelingen.



Da han vendte tilbage til Danmark

fik han, og medstifter Ole Brøsted Sørensen, en aftale med Brüel & Kjær om salg og service af produkterne

i et særskilt selskab.



Siden er virksomheden vokset organisk til 27 mand.



Største danske kunde er Danmarks

Radio, som er aftager af mikrofoner til studieoptagelser.

Nye produkter

En af vejene til vækst er ny brug af mikrofonerne.

Endnu er markedet til overvågning i eksempelvis banker småt. Ikke mindst fordi DPA''s mikrofoner er i den dyre ende, og

virksomhederne endnu ikke er villige til at betale prisen for mikrofoner i høj kvalitet. Men det er et marked, som vokser stille

og roligt.



Derudover er flere musikere begyndt at anvende DPA''s mikrofoner til live-koncerter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen