Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nyt design gav øget salg

Den lille nordjyske virksomhed Guldhammer A/S har fået international opmærksomhed efter, at de for omkring et års

tid siden lancerede sin nye re-designede fiskepumpe med det besnærende navn Blue Comfort.



Blue Comfort er en fiskepumpe

specielt designet til professionelle dambrug.



Administrerende direktør Vagn Guldhammer og hans 12 ansatte har mange jern i

ilden, og tidligere var fiskepumpen bare et supplement til resten af forretningen, der desuden beskæftiger sig med service inden

for vvs og landbrug.

Hjemmelavet look

Tidligere forsøg på at eksportere fiskepumpen strandede på et hjemmelavet design,

der signalerede, at pumpen var resultatet af en lang række tilfældige sammensvejsninger.



- Kunderne blev meget skeptiske,

når de så fiskepumpen. Det var helt tydeligt, at dens udseende fik kunderne til at tvivle på, om den fungerede,

som den skulle. Den slags reaktioner får vi slet ikke mere, siger Vagn Guldhammer.



Siden relanceringen er salget steget

med 50 pct. fra 20 enheder om året til 30 enheder om året. Og det forøgede salg har givet mod på at satse mere

på fiskepumper og andet udstyr til dambrugs-industrien som et rendyrket forretningsområde, der også er stærkt

på vej ud på eksportmarkederne.



- Vi ser en stigende interesse for pumpen fra udlandet, mens hjemmemarkedet stagnerer,

siger adm. direktør Vagn Guldhammer, der nu arbejder ihærdigt på at udvikle flere produkter til dambrugs-industrien.











Rusland

er interessant

På hjemmemarkedet svigter salget, fordi de danske dambrug er presset på grund af stigende omkostninger til

nye typer foder og miljøforbedrende tiltag. En proces, der forstærkes af en øget priskonkurrence fra udenlandske

dambrug.



Successen på eksporten har betydet, at Guldhammer nu er etableret med forhandlere i Chile, Irland og Tyskland

og desuden arbejder med særligt fokus på Østeuropa.



I det kommende år forventer Vagn Guldhammer, at

Rusland bliver et interessant bekendtskab.



Guldhammer A/S har selv investeret omkring 200.000 kr. i at få professionel

hjælp til designudvikling, mens virksomheden har fået 60.000 kr. i støtte fra den den såkaldte design isbryder-ordning

bl.a. til at hyre design-firmaet 3Part til at udvikle fiskepumpens nye look. Isbryder-ordningen eksisterer ikke mere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen