Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nyt dansk/svensk eksportsamarbejde

Øresundsregionen er et af verdens absolutte kraftcentre inden for energi- og miljøteknologi, og det vil danske og svenske

virksomheder udnytte. Derfor går danske Green City nu sammen med en række svenske virksomheder og institutioner om at

etablere en fælles eksportplatform i området. Planerne for projektet, der får navnet Green City Øresund,

blev præsenteret på et pressemøde i Malmø i går.


Fra hovedsædet i Herning har Green City

siden 1994 arbejdet for at fremme eksporten af danske produkter i energi- og miljøsektoren. Midlerne har blandt andet været

seminarer og eksportfremstød i udlandet.


En lang række virksomheder, heriblandt NEG Micon og Grundfos, og institutioner

står bag Green City, der indtil videre udelukkende har koncentreret sig om danske virksomheder. Nu skal de svenske kolleger

med på vognen.


- Vi har længe gået og overvejet, om vi ikke kunne inddrage svenske virksomheder i vores arbejde.

De har nogle spidskompetencer, som danske virksomheder ikke har, og vice versa. Derfor vil vi komplementere hinanden godt, når

vi rejser ud og præsenterer os, begrundede direktør Ole Mynster Herold fra Green City det nye tiltag.


I 2000 etablerede

Green City et kontor i København, og dermed fik man et bedre grundlag for kontakt med det svenske broderfolk. Idéer

og meninger blev så småt udvekslet over Øresund, og for et års tid siden blev tankerne om et dansk/svensk

samarbejde mere konkrete.


Der blev etableret direkte kontakt mellem Green City og den svenske pendant Sustainable Business Hub

(SBH). Der kom efterhånden fart på drøftelserne, og nu er man så klar til at indgå et mere formaliseret samarbejde.


-

Hele grundtanken i det nye samarbejde er meget enkel: Miljøet lader sig ikke stoppe af landegrænser, så hvorfor

skulle vi som mennesker og virksomheder gøre det, spurgte Ole Mynster Herold på pressemødet.


Både Danmark

og Sverige var blandt de første lande i verden, der implementerede en egentlig miljølovgivning. Bl.a. derfor har de

to lande i dag styrkepositioner i energi- og miljøsektoren.


- I begge lande har man tradition for et stærkt og udbytterigt

samarbejde mellem private virksomheder og offentlige institutioner omkring energi- og miljøprojekter. Kombineret med befolkningens

generelt høje miljøbevidsthed og lovgivningen på området har det givet basis for den meget stærke position,

som landene har på verdensmarkedet i dag, forklarede Ole Mynster Herold.

Eksport til Østen

Øresundsregionen

huser blandt andet nogle af verdens førende virksomheder indenfor spildevandsrensning og affaldshåndtering.


Samtidig

har eksempelvis områdets universiteter stor kompetence på miljøområdet, så der gode muligheder for

samarbejde på tværs af institutioner og landegrænser.


- Vi forventer, at det øgede samarbejde henover

vandet vil øge innovationen og produktudviklingen hos virksomhederne. Flere og bedre produkter, kombineret med koordinerede

eksportfremstød, vil skabe den platform, som kan sikre regionens virksomheder vækst og fortsat status som førende

i verden, sagde Karl-Erik Grevendahl, projektleder hos SBH.


Green City Øresund har allerede konkrete planer om eksportfremstød

i flere lande i 2002. Blandt andet står Polen, Litauen og Kina på listen over lande, som man vil besøge med eksportfremstød.


-

Vi har naturligvis vigtige markeder i Østeuropa, på grund af deres massive miljøpr

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen