Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nye vækstklynger

Nye tal viser, at arbejdsindkomsterne stiger stærkt i hovedstadsregionen samt i Øst- og Midtjylland og i trekantsområdet.



Derimod

er udviklingen gået i stå i det ellers så driftige Vestjylland. Mest negativ er udviklingen på Vestsjælland,

Sydfyn og Lolland-Falster.



Meget tyder på, at den ny teknologi er årsagen den skæve erhvervsudvikling. Ganske

vist fjerner internettet de geografiske grænser. Men veluddannede danskere med høj-teknologiske spidskompetencer er ofte uddannet

i hovedstaden og i provinsens universitetsbyer. De foretrækker at bo her. Derfor vælger videnstunge virksomheder naturligt

nok at øge aktiviteterne netop i disse områder.



En metoderne til at få spredt erhvervsudviklingen er etableringen

af de såkaldte vækst-miljøer, som ErhvervsBladet beskriver i disse dage i en artikelserie.



Det teoretiske

tankegods bag vækstmiljøerne er hentet hos den amerikanske økonomon Michael Porter.



Porter fandt frem til,

at erhvervslivet udvikler sig i klynger, hvis der i et regionalt område er særlige kompetencer på bestemte felter

til stede. Kompetente universiteter var f.eks. årsagen til, at amerikanske IT-virksomheder placerede sig i Silicon Valley nær

San Francisco og i Boston-området. Tilsvarende har vi i Danmark set, hvordan et samarbejde mellem lokale virksomheder og Ålborg

Universitet har gjort det muligt at opbygge en klynge af tele-virksomheder i Nordjylland.



De 17 nye regionale vækstmiljøer

søges nu identificeret med tilskud fra Vidensskabsministeriet som smøremiddel.



De statslige tilskud er dog ganske

små. Derfor er det også vigtigt at understrege, at der ikke automatisk opstår nye vækstmiljøer bare

fordi, nogle erhvervschefer i et lokalområde har sendt en ansøgning om støtte til et ministerium. Samtidig skal

man gøre sig klart, at Danmark er så lille, at det ofte giver mere mening at tale om nationale end lokale vækstmiljøer.



Skal

der udvikles nye regionale klynger af virksomheder kræves der under alle omstændigheder et meget stærkt lokalt engagement.

De virksomheder, der udpeges til at være lokomotiver, skal være reelt interesserede. Og uddannelsesinstitutioner og myndigheder

skal bakke op med kvalificeret arbejdskraft og kompetent sagsbehandling.



Men så kan det også lade sig gøre,

som eksemplet fra Ålborg har vist.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen