Berlingske Business
LIVE
15:38 Mærsk risikerer hak i kreditvurderingen

Ny slagterformand er en kvinde

For landets private slagtermestre i Danske Slagtermestres Landsforening var 2001 året, hvor en flerårig tilbagegang i

både omsætning og indtjening stoppede.



Men tilbagegangen blev ikke vendt til vækst, og da det heller ikke

ser ud til at ville ske i 2002, satser slagterne nu hele butikken på et nyt koncept, kaldet "mad med mere".



I

spidsen for denne ambitiøse satsning kommer efter søndagens generalforsamling i Randers den første kvindelige

formand i foreningens 84-årige historie til at stå, nemlig den hidtidige næstformand, Britt Rasmussen fra Faaborg.

Hun afløser den mangeårige formand, Jens Munch fra Skagen, der ønskede at stoppe på posten.



Beretningen

var et opgør med flere års handlingslammelse, hvor slagterne mere eller mindre passivt har set til, at de blev færre

og færre, og at de har fået det sværere og sværere.



"I denne beretningsperiode synes hele branchen

at være ramt af en vis afmatning," hed det bl.a. i beretningen, hvor også slagternes nye satsning for alvor blev

præsenteret.

Et generationsspørgsmål

"Det er Landsforeningens opfattelse, at en bred del af medlemskredsen

nu erkender, at den holdning ikke går længere, det skyldes, at man er presset på økonomien, hed det bl.a.

i den skriftlige beretning.



- Desuden er det er generationsspørgsmål, hvor de yngre generationer af slagtere klarere

kan se fordelene ved at opgive en del af sin selvstændighed, hvis man som fordel kan få en bedre økonomi samt -

hvad der kan være mindst lige så væsentligt - en hjælp til at få en nemmere hverdag, fordi kædekontoret

har tænkt tingene igennem på forhånd, hed det fra Jens Munch.



Dette kædekontor skal styre "mad med

mere"-projektet, som skal omdanne slagterbutikkerne fra at være kødbutikker til at være madbutikker, hvor kunderne

kan købe alle ingredienser til måltiderne lige fra grønsager og andet tilbehør som oste, pasta, vin, forklæder

og kogebøger.

Brug forbrugernes øjne

- Tidligere projekter har været for fokuserede på at se butikkerne

med slagternes egne øjne, hvad mente slagterne der kunne lade sig gøre, hed det des-uden som argument for, at butikkerne

skal indrettes efter, hvad kunderne synes, sagde den afgående formand, som tilføjede, at der trænger alvorligt

til at blive rusket op i gamle faglige traditioner på en lang række områder.



- Livsstilsundersøgelser

viser, at forbrugerne gerne vil have nemme løsninger, men samtidig vil de også føle, at de selv laver maden, og

her skal vi sælge dem komponenter, ikke bare kødet, men også tilbehøret, forbrugerne vil have sunde og friske

råvarer, og de vil have vejledning og god service, det er her, udfordringen ligger, hed det desuden.



- Egentlig er spørgsmålet

jo meget simpelt, spørgsmålet er nemlig, hvad vil forbrugerne, hed udgangsreplikken i Jens Munchs sidste beretning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen