Berlingske Business
LIVE
11:14 Tyskland: Zew-tilliden overrasker med stigning

Ny koncernchef har været 27 år i Grundfos

Der blev talt meget om virksomhedskultur, da pumpekoncernen Grundfos i går satte navn på koncernchef Niels Due Jensens efterfølger.

Valget faldt på koncerndirektør Jens Jørgen Madsen, 52 år. Han får det daglige ansvar for koncernen

fra nytår, når Niels Due Jensen går på pension. Due Jensen fylder 60 år næste forår.


Efter

27 år hos Grundfos kender Jens Jørgen Madsen koncernens specielle virksomhedskultur ud og ind. De seneste ti år

har han været medlem af koncerndirektionen i Bjerringbro. Han får ansvaret for 11.000 medarbejdere i 58 selskaber i 43

lande. Omsætningen i 2001 endte på 10,2 mia. kr. Niels Due Jensen mener, koncernen havde taget en stor risiko, hvis den

havde valgt en ekstern topchef, der ikke kunne tilpasse sig koncernens kultur.


- Vi lægger vægt på at rekruttere

internt. Der findes kun få ledere, der kan lede Grundfos på den måde, vi ønsker det. Vi har en stærk

korpsånd og mange loyale medarbejdere, der lever og ånder for virksomheden. Vi tager vare på vore medarbejdere,

som har personalegoder. Vi investerer langsigtet. Mange danske ledere fokuserer på at skabe kortsigtede resultater - specielt

i børsnoterede virksomheder. Grundfos lever af teknik og teknologi. Og alt dette fastholdes bedst ved en intern løsning, pointerer

Niels Due Jensen. Han peger også på værdien i Grundfos som et familiefirma.


- Medarbejderne rundt om i verden

sætter pris på at møde repræsentanter for ejerkredsen, som de kan dele deres sorger og glæder med.

Det er faktisk lykkedes at få kulturen i Bjerringbro bragt ud i datterselskaberne rundt om i verden, siger Niels Due Jensen.

Han afviser, at Jens Jørgen Madsen skal holde stolen varm, indtil Due Jensens søn, Poul Due Jensen, er moden til at

sætte sig i den, når Jens Jørgen Madsen fylder 60. Den 30-årige Poul Due Jensen er i øjeblikket marketingmanager

i Canada for Grundfos'' canadiske salgsselskab. Det ligger ikke i kortene, at han efterfølger Jens Jørgen Madsen. Men

hvis han gør sig fortjent til det, og hvis bestyrelsen peger på ham, er Niels Due Jensen ikke afvisende.


Jens Jørgen

Madsen vil arbejde for enkelhed.


- Det er en dårlig vane at gøre enkle ting kompliceret. Vi er et team på 11.000

medarbejdere, som vi skal forklare tingene enkelt for, fastslår Jens Jørgen Madsen, der har været bestyrelsesformand

eller bestyrelsesmedlem i 32 af Grundfos'' selskaber.


Han vil fortsætte koncernens vækststrategi, men vil have blikket

fast rettet på indtjeningen. (Overskuddet efter skat faldt med 134 mio. kr. til 388 mio. kr. i 2001, selv om omsætningen

steg med 7,3 pct. til 10,2 mia. kr., red.)


Jens Jørgen Madsen vil udbygge salgsnetværket i Østeuropa, Kina

og Sydamerika, og lokale produktion er nødvendig i nogle lande for at kunne begå sig, påpeger han. Niels Due Jensen

slipper ikke Grundfos. Han bliver koncern-bestyrelsesformand og formand for koncernens nye teknologi- og forskningskomite.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen