Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Norsk opkøb af Semco falder i hak

I dag underskrives den endelige aftale mellem norsk-svenske Bravida og Danmarks største installationskoncern, Semco. Det sker

efter at EU i sidste uge godkendte fusionen, der bringer antallet af Bravida-ansatte op på omkring 15.000 på nordisk plan.



Kort

efter årsskiftet er det slut med Semco-navnet, der ellers er et godt indarbejdet brand i Danmark. Bravida følger virksomhedens

normale fremgangsmåde ved opkøb, og vil i det kommende år indlede en storstilet brandingkampagne for at slå

Bravida-navnet fast i dansk erhvervsliv. Bravida har hidtil levet en stille tilværelse i Danmark med blot 235 ansatte, og er

endnu ikke særlig kendt.



Sådan er situationen langt fra i Norge og Sverige, hvor koncernen sidste år omsatte

for omkring 12 mia. kr. og med ca. 13.000 ansatte er en meget dominerende spiller på markedet for især el, VVS og ventillation. Koncernen

er noteret på fondsbørsen i Oslo.



''Semco og hovedparten af installationsbranchen har haft vanskeligt ved at tjene

penge i de seneste år. Semco havde et forholdvis stort underskud i 2001 på - 135 mio. kr. og regner med et rundt nul i

år.



Semco har for omkring to måneder siden ansat den 46-årige Jesper Haugaard som ny koncerndirektør,

og han skal stå i spidsen for en ny, mere indtjeningsfokuseret strategi. Overskudsgraden skal op på tre til fem pct.,

hvilket er fornuftigt for en branche, der traditionelt ligger med meget lav indtjening pr. omsat kr.



- Forbedringerne skal komme

via stordriftsfordele. Det drejer sig om fælles økonomi- og produktionsstyringsystemer, salg og markedsføring, fortæller

Jesper Haugaard.



På nordisk plan ejer koncernen omkring 5.000 biler, og ifølge Hauggard er besparelser på

indkøb af biler et oplagt område for besparelser via storindkøb. Det samme gælder materialer, arbejdstøj

og værkstøj.



Omkostningernen til IT er lavere pr. medarbejder i en stor koncern end i et mindre selskab - samtidig

forbedres produktiviteten ved at have de rette systemer.



Der er udarbejdet en treårs strategiplan for virksomheden, og

de første skridt går ud på at skabe en sund indtjening i virksomheden. Først når indtjeningen er kommet

på plads bliver der rum til udvikling af forretningsområderne. Jesper Haugaard forventer dog, at koncernen allerede i

2003 gør pæne fremskridt.



På længere sigt regner han med, at Bravida vil øge indtjeningen som installatørvirksomhed

- ganske enkelt fordi en større og større del af byggeentrepriserne udgøres af installationer.



I dag ligger

niveauet på knap 50 pct. og forventes at stige til 50-60 pct.



- Vi vil i fremtiden se nøje på indtjeningsmålene

før vi giver bud. Det betyder, at vi vil holde os fra projekter, der ser ud til at blive tabsgivende - og det vil gå

ud over omsætningen. Volumensyge vil vi undgå for enhver pris, siger Jesper Haugaard.



I forbindelse med opkøbet

er der udsigt til enkelte fyringer - først og fremmest blandt det administrative personale, hvor der opstår enkelte dobbeltfunktioner.

Omfanget kan Jesper Haugaard endnu ikke oplyse om.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen