Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Nordea på jagt efter flere små erhvervskunder

Landets næststørste pengeinstitut, Nordea, gør nu klar til en større offensiv over for enkeltmandsvirksomheder.

Nordeas fordelsprogram for private bliver udvidet, så det også kommer til at gælde for de helt små erhvervskunder.


Derved

får virksomhederne blandt andet adgang til en lavere rente på lån og kassekreditter samt færre gebyrer.


Tilbuddet

kommer til at gælde for virksomheder med lån og kreditter på op til 300.000 kr.


- Hidtil har vi behandlet alle

erhvervskunder individuelt med hensyn til prissætning og betingelser. Men med fordelsprogrammet forsøger vi at gøre kundernes

bankforretning mere enkle, siger bankdirektør i Nordea, Jørn Kr. Jensen.

Samme priser

Ideen i programmet er, at

alle kunder får samme priser afhængigt af, hvor mange produkter de har i banken.


Lavest i hierarkiet er basiskunderne.

Det er private kunder og virksomheder med et samlet ind- og udlån på 50.000 kr. og mindst køber af tre af bankens

produkter.


Har virksomheden derimod fem produkter og et ind- og udlån på 250.000 kr., ryger den op i eliten og er

fordelspluskunde.Men starten på programmet betyder samtidig, at det for virksomhederne er slut med at forhandle om renterne

på lån og kassekreditter, hvis de gør brug af tilbuddet.


Det kan være et minus for nogle kunder, men

hidtil har konceptet været en succes blandt de private, hvor op mod 90 pct. af Nordeas kunder har meldt sig under fanerne.


Banken

har omkring 32.000 enkeltmandsvirksomheder som kunder og Jørn Kr. Jensen håber på, det nye tilbud også vil

vinde gehør blandt de helt små erhvervskunder.


- Vi forsøger på at udvide forretningsomfanget med den

enkelte virksomhed og prøver på at tiltrække nye kunder. For virksomhederne betyder det, at de ikke behøver

at have deres bankforretninger spredt over flere forskellige pengeinstitutter, siger Jørn Kr. Jensen.

Risiko

Han indrømmer,

at programmet i første omgang kommer til at koste banken penge, og at der er en risiko for, at nogle af kunderne forsvinder.




Med fordelsprogrammet kan konkurrenterne hurtigt og nemt få information om Nordeas priser. De ved således, hvilket

tilbud de skal komme med, næste gang en ny attraktiv kunde henvender sig i banken.


- Der er selvfølgelig en risiko

ved det her, men vi mener ikke, at den er så stor. Vi giver nogle fair og gode priser, men har med vilje ikke lagt os i bunden.

Det skal ses i sammenhæng med den rådgivning, kunderne i øvrigt får. De får en stor gennemsigtighed

og sikkerhed for, at de lovede priser holder, siger Jørn Kr. Jensen.


Hos en af Nordeas største konkurrenter på

området, BG Bank, bliver udspillet taget med ro. Og direktør Søren Kaare Andersen tror ikke på, at BG Bank

kommer til at miste nogle af de små erhvervskunder til Nordea på grund af fordelsprogrammet.

Kreditkvaliteten

- Vores

priser vil fortsat afhænge af kreditkvaliteten hos den enkelte virksomhed. Vi har det helt store problem med programmer, hvor

priserne er ens, at de gode kunder kommer til at betale en for høj pris for deres kredit, siger Søren Kaare Andersen.


Han

understreger samtidig, at BG Bank allerede belønner de kunder, som er mest loyale.


- Når vi sætter priserne

for den enkelte kunde, tager vi højde for, hvad virksomhedens samlede forretningsomfang er med os, siger Søren Kaare Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen