Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Nitodan rustet til forandring

Fremtiden tilhører ikke kun ledelsen i en virksomhed. Den er også et anliggende for medarbejderne.


Nitodan A/S i

Haderslev valgte at flytte snakken om, hvor den godt 30 medarbejdere store virksomhed skal bevæge sig hen i de kommende fem

år,ud fra direktionslokalerne, så alle kunne tage del i snakken.


- Jeg ser overordnet omverdenen som meget præget

af forandring og med stor usikkerhed om, hvad der er vigtigt at gøre om bare et år. Jeg lægger stor vægt

på, hvad der skal være vores kompetence: At kunne håndtere forandringer og have et forandringsberedskab, siger administrerende direktør

Tommy Christensen.



Tre selvstyrende grupper

Efter at Nitodan i januar 2000 gik over til at organisere arbejdet i tre selvstyrende

produktionsgrupper, har virksomheden nu taget fat på et uddannelsesprojekt, der skal ruste hele driftsteamet, de faglærte

og ufaglærte, til de udfordringer, der venter i de kommende år.


- Vi får ikke alene et uddannelsesprogram for

alle vore medarbejdere. Vi får også et billede af det Nitodan, vi har om fem år, og hvilke krav vi skal opfylde.

Ved at se flere år ud i fremtiden får vi mulighed for selv at trække vognen i forhold til vore kunder i stedet for

at lade os skubbe, siger Tommy Christensen.



Dialog med store kunder

Den 105 år gamle virksomhed, der oprindelig blev

etableret i København og først i 1970 flyttede til sin nuværende adresse i det nordlige Haderslev, fremstiller

et bredt program af lynkoblinger, vandings- og spulepistoler samt systemløsninger til rengøring. Aftagerne af produkterne,

der udføres i drejet messing, er kemiproducenter, vvs- og tekniske grossister, byggemarkeder og industrivirksomheder på

en række markeder.


- Vi har i forløbet fået tilkendegivelser fra de største og væsentligste kunder.

Vi har således haft en tæt dialog med nogle af de store internationale koncerner på europæisk plan, som er

vore kunder. Vi har ikke kun lyttet, men også søgt at påvirke dem, så vi kan føre an i løsningen

af deres problemstillinger, siger Tommy Christensen.



Kundernes krav

Tommy Christensen kom til Nitodan fra en stilling som

fabrikschef på Silkeborg-virksomheden Johnston Beam, og på godt et års tid har han været med til at vende

virksomheden fra at være traditionelt produkt- og produktionsorienteret til at være markedsorienteret. Det er heller ikke noget,

der kun snakkes om i ledelsen. Alle i virksomheden ved nu, at produkter og procedurer må tilrettelægges, så de lever

op til kundernes krav.


- Det kan handle om ultrakort leveringstid, hurtigere udvikling af nye produkter og generelt arbejde mere

med kundetilpassede løsninger. Og hvis en stor engelsk kunde har ekspedition fra mandag morgen kl. 6.00 til lørdag kl.

14.00, skal vi kunne håndtere ekspeditioner, som ikke ligger i vores kontortid, siger Tommy Christensen.









Styrke i

grupperne

Uddannelsesprojektet, der foregår i samarbejde med AMU SYD i Aabenraa, er nu nået til den fase, hvor medarbejderne

skal på skolebænken. Med udgangspunkt i en fremtidsanalyse er der gennemført udviklingssamtaler med alle medarbejdere,

der har fået beskrevet deres nuværende job og kravene til kvalifikationer i fremtiden.


- Det har været en glæde

at konstatere, at der i vore produktionsgrupper med fem-syv medarbejdere altid er én, der er stærk på et område,

og andre med styrker på deres områder. Men vi har også fået defineret det gab, der er mellem det nuværende

uddannelsesniveau, og hvad der er nødvendigt om fem år. Det gælder alt fra håndtering og planlægning

af it, hvor vi har pc''''er placeret i produktionen, til sproglige færdigheder. Dette er en løbende proces, hvor behovet

for uddannelse vil blive vurderet en gang om året, siger Tommy Christensen.



Kig ud i fremtiden

Uddannelsesprojektet,

der foregår med støtte fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, har vist, at Nitodan har en fremtidssikret organisationsform med

de selvstyrende grupper, der kender deres opgaver. Også de fysiske rammer er i orden til en vækst, der i løbet

af en treårig periode skal fordoble omsætningen. I samme periode skal indtjeningen mere end fordobles til 10 procent af

omsætningen før skat.


- Jeg tror, mindre virksomheder bør gøre sig den ulejlighed at tage tiden til

at tænke flere år ud i fremtiden. Det er vigtigt at kigge ikke kun et halvt år frem, men danne sig et helhedsbillede

flere år frem. Det er min fornemmelse, at mange først tager fat på uddannelsen af medarbejderne, når behovet

er akut, siger Tommy Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen