Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Netto satser voldsomt i Sverige

Ældre skånsk mand ved Øresundsbroen. Han forstår ikke, hvad vi skal med den bro - ud over at det nu er lettere

at komme til Netto. De fleste kender reklamespottet fra Netto, som nu ikke længere er aktuelt.


Sydsverige får nemlig

selv sine Nettobutikker.


Den første er netop åbnet i Trelleborg, og Nettofolkene forventer åbning af 20 butikker

i år og 25 om året i de næste tre til fire år. De skal alle ligge i det sydsvenske område - i linien

Göteborg - Jönköping - Västervik.


Den danske landechef Mark Jensen står i spidsen for aktiviteterne

i Sverige.


Han forklarer, at Netto i første omgang holder sig til de sydlige områder, fordi distributionsomkostningerne

er store i detailhandelsbranchen. Derfor skal butikkerne ikke ligge alt for langt væk i forhold til lageret i Halmstad, hvor

hovedkontoret også er placeret.


- Mange skåninger kender allerede Netto, men vi skal ikke så langt mod nord

og vest, før kendskabet er temmelig lavt. Vi er kun få danskere herovre, og vi har haft stor gavn af, at kunne ansætte

svensk arbejdskraft med erfaring fra København. Desuden har der været stor interesse fra lokale svenskere siger Mark

Jensen, der regner med at Netto i Sverige har 700 ansatte om tre år.



Joint venture

Netto i Sverige er et 50/50 joint

venture mellem ICA Ahold AB og Dansk Supermarked A/S.


ICA Ahold er et hollandsk-svensk samarbejde og blandt verdens største detailhandelskæder.

I Sverige er kæden den største.


Mark Jensen forklarer videre, at Netto Sverige skal videreføre det danske koncept

med enkelte justeringer.


Hverken han eller Mads O. Krage, der er direktør for Netto-kæden vil afsløre noget

om de økonomiske perspektiver i den svenske satsning.


- Vi vil investere efter behov, og bruge det sædvanlige Netto-koncept, hvor

vi både opkøber eksisterende butikker og bygger op fra grunden. I Sverige findes fortsat en række mindre supermarkeder,

hvor der ikke er foregået et generationsskifte som i Danmark. Flere af disse butikker er interessante at opkøbe, og vi

går efter min opfattelse ind i Sverige på det helt rigtige tidspunkt, siger Mads O. Krage.


Han fortæller, at

80 pct. af varerne i Sverige er svenske varer. Netto satser på, at man ret hurtigt opnår et stort nok indkøbsvolumen,

så der kan leveres varer til en konkurrencedygtig pris.


Målet er lavpris med 15-20 pct. lavere priser end resten

af dagligvaremarkedet.


- Foreløbig går det godt med salget af røde pølser som slagvare i Trelleborgbutikken,

forklarer Netto-direktøren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen