Berlingske Business
LIVE
09:30 Nordea risikerer masseflugt af kunder

Næppe selvejende innovationsmiljøer

I første omgang var det meningen, at landets otte innovationsmiljøer skulle leve uden, eller med

kun meget lidt offentlig støtte fra slutningen af 2003. Det er nu udsat til 2005, men flere innovationsmiljøer tvivler

stærkt på, at det nogensinde lykkedes at drive dem på markedsvilkår.



- Jeg håber, det efterhånden

er gået op for de fleste, at det aldrig bliver forretningsmæssigt interessant at drive et innovationsmiljø. Til gengæld

er jeg overbevist om, at det samfundsmæssigt er særdeles fornuftigt at bevare miljøerne, siger direktør

Lars Stigel, Østjysk Innovation.



Resultaterne taler da også sit eget sprog. Kun få virksomheder ud af de 465,

som i alt har fået penge fra innovationsmiljøerne er blevet solgt videre. Ifølge ErhvervsBladets oplysninger har

de otte miljøer solgt under 10 virksomheder i alt siden 1998, og i flere tilfælde er der tale om patentsalg og ikke reelle

virksomhedssalg. De glade dage, hvor alt der lugtede af IT kunne sælges til skyhøje priser er forlængst afløst

af mere realistiske værdisætninger. Måske for realistiske, for selv om de stadig håber på at falde over

det næste guldæg, så stiller innovationsmiljøer sig efterhånden tilfreds med, at porteføljeselskaberne

"bare" kommer i drift - holder sig i live. Mange af de 227 iværksættervirksomheder, der er startet igennem ordningen

i øjeblikket, er da også virksomheder, som kører med helt andre ambitioner end det, der kræves før

venturekapitalen viser interesse. En af dem er Århus-virksomheden Mediconnect, der aldrig har haft venturekapital i tankerne.

De benyttede lånet på omkring 1 mio. kr. fra Østjysk Innovation til at skabe en sund virksomhed. Det halvandet

år gamle selskab, som har lavet et internetbaseret kommunikationssystem mellem kommuner og speciallæger, vokser i et tempo,

som ikke kræver enorme mængder risikovillig kapital. De afdæmpede vækstambitioner betyder dog også,

at afkastet for innovationsselskabet Østjysk Innovation ikke er tilstrækkeligt til at lappe hullerne efter de dårlige

investeringer.



- Det giver ikke frygtelig mange penge, men vi har været med til at hjælpe en højteknologisk

virksomhed igang, og det giver da et samfundsøkonomisk afkast, lyder det fra Lars Stigel.

er for tidligt

De mest

optimistiske innovationsmiljøer bevarer et lille håb om, at der med en god portion held kan komme så meget cirkulation

i porteføljen, at den økonomiske støtte kan skæres væk, men ingen af dem tør komme med et tidspunkt.

Alle er dog enige om, at 2005 er for tidligt. Der er også enighed om, at de ekstra 225 mio. kr., der er tildelt fra politisk

side ikke hjælper innovationsmiljøerne med at overleve på markedsvilkår. I den periode ordningen har kørt

er der tilført 676 mio.kr i privat kapital til de projekter, der er igangsat siden 1998. Innovationsmiljøerne har i

samme periode givet tilsagn om 363 mio. kr. til ca. 465 nye iværksættervirksomheder. Af de projekter der er startet i

perioden 1998- 2002 er der 227 af de afsluttede projekter, der er videreført.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen