Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Næppe risiko for hurtige prisstigninger

Microsofts overtagelse af Navision kan gavne den danske IT-branche, og erhvervslivet behøver næppe at frygte, at de spadserer

ind i skrappe prisstigninger for Navision-licenser om det næste hjørne, fremgår det af udsagn fra branchefolk.


Navisions

og det tidligere Damgaards brede og mangeårige udbud af produkter til økonomi- virksomhedsstyring har - foruden en betydelig eksport

- et solidt fodfæste i Danmarks små og mellemstore virksomheder. Omkring 100.000 af dem bruger produkter fra Navision.


Microsofts

nylige ændringer i sin licens-politik betød prisstigninger for en lang række virksomheder, men sådan behøver

det ikke at gå for Navision-applikationerne, mener Per Buchwaldt, formand for Dansk Dataforening og koncern IT-chef hos Carl

Bro as.


- Med Microsofts tidligere opkøb af Great Plains (en USA-pendant til Navision. red.) og nu Navision vil Microsoft

få omkring to procent af verdensmarkedet for ERP-løsninger. Med sådan en markedsandel bliver man jo nødt

til at operere på markedets præmisser, så den dagsorden, der må ligge foran, må være ikke at høste,

men at sikre en øget markedsandel. Det gør man jo ikke ved at føre en prispolitik, som måske ligner det,

man kender fra Windows og Microsoft Office. Så med hensyn til prispolitkkken for Navision-produkterne er jeg såmænd

ikke så bekymret. Der kan imidlertid komme til at ske en indirekte binding, hvis der bliver lavet alt for mange tekniske sammenbindinger

mellem Navisions produkter og resten af Microsofts software, siger han.



Venlig stemt

Per Buchwaldt er venligt stemt over

for overtagelsen. Han siger:


- Det er positivt, at det i Danmark er lykkedes at skabe en virksomhed som Navision med et potentiale,

der kan tiltrække en investor af den størrelse. Det må som følge af Microsofts betydelige markedsføringskraft være

en fordel for den danske del af organisationen og dermed også den danske IT-verden.


- Danmarks væsentligste styrke

it-området er at skabe løsninger, bl.a. fordi vi er en nation med tradition for effektiv administration, og det er det,

Navision gør. Microsofts opkøb kan få investorer til at indse, at dansk IT er værd at kigge lidt nærmere

på, mener han.


Lars Andersen, som efter sin exit fra den store Navision-forhandler Columbus IT Partner gik ind i e-learnings

virksomheden Zenaria, glæder sig ligeledes over handelen. Han mener også, at så stor en handel vil give øget

fokus på de øvrige danske IT-virksomheder.


- Forhandlingerne mellem Microsoft og Navision er et udtryk for en konsolidering

af software-markedet i Europa og har været ventet et stykke tid. At det bliver Navision og Microsoft var måske overraskende

for nogen, men det er jo ikke første gang, Navision har været i de internationale virksomheders søgelys, siger

han.


Han peger på, at Navision, der er en fusion mellem Navision og Damgard, tidligere har haft IBM som medejer af Damgaard-delen,

før virksomheden gik på Børsen. Kort før børsintroduktionen valgte IBM imidlertid at afhænde sin

andel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen