Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Når konkurrenten kommer på besøg

Det siger næsten sig selv, at mange virksomhedshandler foregår mellem to konkurrenter. Men det er faktisk ikke helt ligetil

at sælge sin virksomhed, når køberen er en af dem man normalt holder kortene tæt ind til kroppen overfor.

Det kender Leif og Lillian Ryelund alt til. De solgte for godt et års tid siden deres virksomhed Ringtape A/S, en af Danmarks

største tapedistributører, til konkurrenten Stokvis Danmark A/S.


Det gør kun sagen mere kompliceret, at

køberen var et datterselskab til Europas største tapedistributør, Stokvis Tape Group, der desuden har den hollandske

servicegigant Hagemeyer BV i ryggen.


Med de forkerte oplysninger i hånden ville det være noget nær en formsag for

den hollandske koncern, med en årlig omsætning på ca. 60 mia. kr. at gøre livet mere end surt for tapedistributøren

i Allerødr.


Salgspapirerne blev underskrevet 25. januar 2001, men forud var gået mere end et halvt års opslidende

forhandlinger. Og for resten, en mislykket forhandling tre år tidligere, hvor hollænderne forlod forhandlingerne, fordi

de mente prisen var for høj.


Ægteparret Ryelund vidste godt, at deres firma var yderst interessant for Europas største

tapedistributør. Det var en velsmurt forretning, som siden grundlæggelsen i 1958 har haft omsætningsfremgang hvert

år. Heldigvis kulminerende med en omsætning på den rigtige side af 30 mio. kr. i 2000, hvor forhandlingerne foregik.

Selv om Leif Ryelund er omkring de 70, så følte familien sig ikke tvunget til at sælge virksomheden. Men Stokvis Tape

Group ville gerne øge markedsandelen i Danmark og da det ikke rigtigt lykkedes med datterselskabet Stokvis Danmark efter 18

år for alvor true Ringtapes position var købet af Ringtape nødvendigt. Der er altså ingen vej udenom for

hollænderne, der vender tilbage til forhandlingsbordet i juni 2000.


Denne gang henvender Leif Ryelund sig til virksomhedsmægler

Niels Dahl-Sørensen fra mæglerfirmaet Dahl-Sørensen & Partners A/S for at få assistance til forhandlingerne.

Her bagefter erkender Leif Ryelund, at salget ikke var blevet realiseret uden professionel hjælp.


- Det var komplet umuligt

for os at overskue og styre hele det forløb, der gik forud for salget. Hver gang vi troede, at nu var det hele i orden, så dukkede

hollænderne op med et eller andet, som de mente ikke var som det skulle være, siger Leif Ryelund.









Frustrerende

forhandling

Der opstår en masse problemer hen ad vejen. Den hollandske repræsentant havde ikke altid den beslutningskraft

som han gav udtryk for under salgsforhandlingerne. Til det ene møde er alt fryd og gammen og Leif og Lillian Ryelund regner

med, at salget er i hus. Til det næste møde dukker der nye problemer op.


- Beslutningstagerne mødte aldrig

personligt op, før til den afsluttende forhandling, og det var frustrerende, at vi faktisk ikke vidste, hvem vi handlede med,

siger Lillian Ryelund.


Sådan foregik det i mere end seks måneder, hvor ægteparret samtidig skulle holde salgsforhandlingerne

hemmelige for de 20 ansatte i Ringtape. Frustrationen bredte sig blandt medarbejderne, der igennem lang tid kunne mærke, at

noget stort var under opsejling uden at få at vide, hvad det var. Frustrationen breder sig til ægteparret.


- I starten

følte vi os ikke tvunget til at sælge, men under forløbet indstiller vi os mentalt på, at nu skal det være.

Og på det tidspunkt handler det bare om at få handlen afsluttet, siger Lillian Ryelund.


Prisproblematikken opstår

fordi hollændernes erfaring med Stokvis Danmark skaber tvivl om, at Ringtape A/S kører så godt som Leif og Lillian

Ryelund fortæller. Stokvis kræver at få syn for sagen. Der skal foretages en såkaldt due dilligence, hvad

der er ganske normalt ved virksomhedssalg. Men konkurrenceforholdet mellem Stokvis Danmark og Ringtape A/S gør situationen

kompliceret.


Ægteparret kræver efter rådslagning med Niels Dahl-Sørensen og egen advokat, at der bliver

underskrevet et ''letter of intent'', hvor hollænderne binder sig til at købe, hvis alt er som det skal være. Det nægter

ledelsen i den hollandske koncern at acceptere. Det hele ender med et kompromis, hvor Stokvis Tape Group ansætter et revisionsselskab

til at gennemgå Ringtape fra A-Z. Aftalen betyder, at revisionsselskabet kun må fortælle Stokvis om alt er som det

skal være eller ej.


- Problemet var, at Stokvis uden dette ''letter of intent'' og det aftalte due diligence tema, ville

få adgang til en masse følsomme oplysninger uden at give nogen form for sikkerhed for, at de ville handle. Og det kan

vi selvfølgelig ikke gå med til, når der er tale om to konkurrenter, siger Niels Dahl-Sørensen.



Veldokumenteret

Leif

Ryelund kom ind i firmaet i 1967, hvor han tiltræder som direktør. I 1976 køber han Ringtape A/S sammen med sin

svenske partner Folke Seldert. I 1986 splittes selskabet op i en svensk og en dansk afdeling, og Ringtape A/S ejes nu alene af Leif

Ryelund. Virksomheden går igennem et glidende generationsskifte fra 1992, hvor Lillian Ryelund overtager posten som adm. direktør.

Leif Ryelund fortsætter som arbejdende bestyrelsesformand.


Som noget usædvanligt for en familieejet virksomhed, var

Ringtape A/S et veldokumenteret selskab. I perioden fra 1992 til salget i 2000 gennemgik firmaet under Lillian Ryelunds ledelse hvad

der kan betegnes som en salgsmodning. Med hjælp fra datteren, der i 1994 netop havde afsluttet en sprøk-uddannelse fra

Handelshøjskolen, blev der lavet en tilbundsgående analyse af virksomheden og der blev udarbejdet forretningsgange og handlingsplaner.

Sønnen stod for at opdatere teknologien og oprettede bl.a. intranet og hjemmeside.


Lillian Ryelund sætter initiativerne

i gang mest for hendes egen skyld som styringsværktøj, men det er en af de væsentligste årsager til, at salget endelig

den 25. januar sidste år afsluttes.


- At Ringtape havde gennemgået en analyse og alt var vel dokumenteret blev af

stor betydning for at salget blev til noget, vurderer Niels Dahl-Sørensen.


- Man vil få meget svært ved at

sælge en virksomhed, der ikke har dokumentation for alt til en koncern af den størrelse som Stokvis Tape Group. Når

man sælger til en koncern, der er så stor, at købet skal godkendes på flere niveauer, så må der

ikke mangle noget, tilføjer Niels Dahl-Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen