Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Musicon Valley vil fremme dansk oplevelses-industri

Musicon Valley blev dannet i 2001 og har til formål at udvikle Roskilde til et regionalt kraftcenter for musik-, indholds- og

oplevelsessektoren i Øresund. Organisationen har netop fået bevilliget 5,5 mio. kr. fra Videnskabsministeriet, som skal

bruges over en tre-årig periode til at opbygge et vækstmiljø omkring oplevelsesindustrien.



Forbilledet er

Hultsfred Festivalen i Sverige, der har pustet nyt liv i en hensygnende region. Den blev etableret for tyve år siden, og fra

start er overskuddet systematisk kanaliseret ind i nye aktiviteter inden for oplevelsesindustrien. På den måde er det

lykkedes den svenske festival, at skabe grobund for et spirende vækstmiljø med virksomheder, forskning og uddannelse

i et tæt samspil.



Roskilde Festivalen drives af en fond, der er bundet til at tømme kassen hvert år, og har

derfor ikke haft samme mulighed for at præge lokalområdet som i Hultsfred.

Vækstcenter

- Det har ikke

været Roskilde Festivalens mål at udvikle erhvervet i regionen. Der er derfor behov for nogen, som kan videreudvikle og

udnytte de kompetencer som findes i festivalens netværk. Det første vækstcenter skal bygges op omkring kerneteknologierne

som bruges på scenerne. Det vil sige lys, lyd og transmission af billeder til eksempelvis skærme. Senere etableres yderligere

to centre, siger direktør Flemming Madsen, Musicon Valley.



Vækstcentrene samles i konsortier med deltagelse af virksomheder,

firmaer og institutioner fra regionen.



Videnskabsministeriet har bevilliget 5,5 mio. kr. til etablering af vækstmiljøet,

der også henter økonomisk støtte fra Roskilde Amt og Kommune.



Derudover har 13 aktører er-klæret

deres støtte med arbejdstimer og materialer. Blandt andet er virksomheder som, DPA Soundco, DPA Microphones, Seelite, Comtech

og Forskerparken CAT med i Musicon Valley Vækstmiljø.



Formand for Musicon Valley er den tidlgere leder af Roskilde

Festivalen, Leif Skov.

Nye uddannelser

Udover at skabe et netværk mellem festivalen og leverandører, der skaber produkter

til underholdningsbranchen, vil Musicon Valley være med til at udvikle nye uddannelses muligheder.



Eksempelvis skal de

lokale uddannelses institutioner inddrages og målrette uddannelser til musikindustrien.



- Det direkte mål er at skabe

ny viden og uddannelser, som skaber bedre rammevilkår for musikindustrien, siger Flemming Madsen.



Han mener eksempelvis,

at man kunne målrette tømmeruddannelsen til den nye industri:



- En tømmer skal fortsat kunne bruge en sav,

men man kunne også uddanne ham til at kunne lave scener og hegn til festivalen.



Flere lokale institutioner barsler på

nye ideer på uddannelsesområdet.



Roskilde Katedralskole er på vej med en ny musiklinie. På den nye linie bliver

musik omdrejningspunktet. Musik og relaterede aspekter som produktion, lys/lyd og eventstyring skal så vidt muligt være

i fokus for al undervisning.

Øresunds-projekt

Sekretariatet for Musicon Valley tæller i dag tre personer, inklusive Flemming

Madsen. Næsten år udvides bemandingen til seks personer, og organisationen leder efter en egnet bolig, som kan blive omdrejningspunktet

for aktiviteterne.



Musicon Valley er ikke kun begrænset til Roskilde-regionen:



- Vuggen står i Roskilde, og

rødderne går til Roskilde Festivalen, men de største virksomheder inden for dette område findes i Københavns-området. Musicon

Valley er et projekt for hele Øresund, siger direktøren for Musicon Valley.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen