Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Møbelfabrik halverer sygefravær

Hos Zenith Furniture A/S i Lemvig er det i løbet af ét år lykkedes at nedbringe det gennemsnitlige sygefravær

på 6,5 pct. til ca. det halve. På den konto sparer den store møbelfabrik én mio. kr.



Alarmklokkerne

begyndte at ringe på virksomhedens personalekontor i 2000, da fraværet i enkelte måneder nåede op over 11

pct.



Personalechef Hanne Nielsen, Zenith Furniture, begyndte at drøfte situationen i sit netværk, og det blev startskuddet

til indførelsen af en fraværs- og fastholdelsespolitik på virksomheden.

Samtalerne

Politikken, der blev

indført i fjor, indebærer, at medarbejdere, der har mere end fem pct. sygefravær svarende til tre arbejdsdage i

løbet af et kvartal, indkaldes til en sygesamtale.



Samtalerne udarter sig vidt forskelligt, oplyser Hanne Nielsen.



-

Nogle tager få sekunder, når den enkelte medarbejder siger: "Nå - det var de dage, jeg havde influenza".

Andre tager meget længere tid og kan f.eks. ende med en omplacering af den enkelte.



En del sygefravær har nemlig,

viser det sig, baggrund i, at den enkelte ikke trives i den afdeling, han eller hun er placeret i, fortæller hun.



Undervejs

i projektet har personalechefen ikke skævet til fraværsprocenter hos kolleger og konkurrenter.



- Det har jeg ikke,

for jeg mener ikke, det kan bruges til noget. Jeg synes kort og godt, at en fraværsprocent på 6,5 pct. er for høj.





- Vi får aldrig nul pct., men tre pct. vurderer jeg som værende acceptabel, selv om man jo altid skal passe på

med at sige den slags, tilføjer Hanne Nielsen.

Pjat

Hun erkender, at alle ikke har været lige begejstrede for

initiativet.



- Nogle synes, det er noget pjat. Andre har ment, det var et instrument, vi skulle bruge til at skille os af med

medarbejdere, men hovedparten har vist forståelse for fraværs- og fastholdelsespolitikken, siger hun og henviser til,

at sygesamtalerne kun udgør en del af denne politik.



Hun pointerer, at politikken netop skal tilgodese medarbejdernes

trivsel, selv om den uomtvistelig også handler om kroner og ører.



- Vi har på virksomheden måske været

for fokuserede på vækst og ekspansion og ikke i tilstrækkelig grad gjort det klart for den enkelte medarbejder, hvilken

stor rolle han eller hun spiller.



- Med sygesamtalerne sætter vi netop den enkelte i fokus og frem for alt den enkeltes

betydning for virksomheden. På den måde er vi med til at vende blikket indad mod medarbejderne. Deres ve og vel ligger

altså os på sinde, forklarer Hanne Nielsen.



Da hun tiltrådte i 1989 var der blot 50 medarbejdere på møbelfabrikken.





Op gennem 1990erne ekspanderede den voldsomt.

Afskedigelsesrunder

På sit højeste i 2001 nåede

beskæftigelsen over 360 ansatte, men Zenith har som flere andre producenter af møbler i fyrretræ været tvunget

ud i nogle større afskedigelsesrunder, som har bragt medarbejderstaben ned på ca. 200.



Alligevel mener Hanne Nielsen,

at der er masser af fornuft i at tale om en fraværs- og fastholdelsespolitik.



- Selvfølgelig, for vi ønsker

da at holde på medarbejderne og sikre, at de har det godt, mens de er på arbejde. Vi har en økonomisk interesse

i at fastholde medarbejderstaben, men vi har så sandelig også en interesse i menneskelig trivsel, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen