Berlingske Business
LIVE
14:04 Deutsche Post spår rekordstor julehandel

Mindste teleselskab til salg

Danmarks formentligt mindste teleselskab med egen telefoncentral og regningssystemer, Supertel, er sat til salg.


Mens TDC er

klart den største spiller på det danske telemarked, befinder Supertel sig i den modsatte ende af skalaen som branchens

fjervægter. Direktionsgangen hos Supertel tæller adm. direktør John Topp og teknisk direktør Klaus Vingtoft.




Resten af firmaet er en bogholder på halv tid og yderligere en fuldtidsansat på kontoret. Det vil sige i alt 3,5

ansatte. En bemanding som står i skærende kontrast til TDC''''s mange tusinde medarbejdere men rigeligt til kontoret på

Vesterbrogade i København. For selskabet har i omegnen af 5.000 kunder og rundede sidste år en omsætning på

6,4 mio. kr. Det lille teleselskab henvender sig til private forbrugere og slår sig op på service via internet og billig

telefoni.

Ingen markedsføring

- Vi har slet ikke fået så mange, som vi forventede fra starten. Det skyldes,

at vi ikke har haft penge til markedsføring, siger adm. direktør John Topp.


Supertel startede oprindelig i Finland

i 1998, og ejerne fik hurtigt skaffet cirka 25 mio. kr. i kapital, som var øremærket ekspansion af konceptet til Sverige,

Danmark, England og


Schweiz. Man ville første hente flere penge, når selskabet havde bevist sin bæredygtighed..


Supertel

tog de første kunder ind i april 2000 og fyrede en pæn stor markedsføringskampagne af med blandt andet en helsidesannonce

i Dagbladet Politiken. Men, som det sikkert er mange bekendt, så gik luften ud af IT og telemarkedet de følgende måneder.


-

Vi kunne ikke få tilført flere penge og valgte derfor at skrue ned for markedsføringen. Nu har vi ikke markedsført

os i halvandet år, og der er praktisk taget ikke nogen - udover vores kunder, som kender os i dag, siger John Topp.






Samlet

pakke

Supertel i Danmark er ejet af finske Supertel oy, der igen er ejet af Jippii Group. Men Jippii Group har sat Supertel til salg.


-

Vi bliver formentligt solgt som en samlet pakke med de øvrige lande-selskaber. Vi vil gerne have nogle ejere, som kan komme

med penge til markedsføring, så vi kan få nogle flere kunder. Derudover kan vi mindske omkostningerne, hvis vi

kommer til at indgå i et større europæisk netværk, siger John Topp.


Han oplyser, at Supertel i Danmark

når break even i løbet af et halvt år. Det er lykkedes Supertel at holde skindet på næsen med få

kunder, og det skyldes, at selskabet har minimeret udgifterne mest muligt. Telebrugerne skal selv tilmelde sig Supertel via en hjemmeside.

Fra denne varetages også den største del af kundeservicen. Eksempelvis kan man aflæse status på telefonregningen.


Derudover

kan man kun blive kunde hos Supertel, hvis man har et dankort eller kan betale regninger via PBS.


- Dermed skal kunderne gøre

noget aktivt for ikke at betale. Det mindsker vores tab, siger John Topp.


Da Supertel lagde ud i Danmark var ambitionerne, at

selskabet kunne hente 50.000 kunder inden udgangen af 2000.


- Det mål kunne vi godt have nået, hvis vi havde haft

penge til markedsføring, mener John Topp stadig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen