Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Mindre virksomheder er gode til innovation

Danmark er blandt de mest innovative EU-lande, ikke mindst fordi de små og mellemstore virksomheder er gode til at anvende innovationer. Til

gengæld står det skidt til med forudsætningerne for at opretholde positionen.


Det konkluderer en analyse fra

EU-kommissionen, som sammenligner de 15 EU-landes vidensbaserede økonomi.


Kommissionen har udarbejdet et såkaldt

"Innovative Scoreboard" med 17 indikatorer, og samlet set opnår Danmark en fjerdeplads på ranglisten, eftet

Sverige, Finland og Storbritannien.


Samtidig konkluderer analysen, at Danmark sammen med Finland har udbygget sin førerposition

i perioden 1996 til 2000.



Faresignaler

Meget tyder imidlertid på, at Danmark vil få svært ved at bevare

den fine placering i fremtiden. Det er især råstoffet til den fremtidige udvikling, Danmark har problemer med.


Danmark

må indkassere en bundplacering i EU målt på antallet af nyuddannede studenter med tekniske uddannelser blandt de

20 og 29-årige, ligesom Danmark ligger i den dårligste tredjedel målt på andelen af 25 til 64 årige

med en videregående uddannelse. Og her er Danmark ifølge EU-kommissionen det eneste land, hvor andelen falder.


Problemerne

med faldende offentlige bevillinger til forskning og udvikling slår også igennem i undersøgelsen. Danmark ligger

placeret lige omkring EU-gennemsnittet, men taber terræn. Også når det gælder virksomhederne investeringer

i forskning og udvikling ligger Danmark tæt på EU-gennemsnittet, men haler dog ind på de førende lande som

Sverige, Finland, Frankrig og Irland.


- Der er en vis fare for, at vi mister førerpositionen i Danmark. Der, hvor det

står skralt til, er nemlig med hensyn til forudsætningerne for den fremtidige udvikling, siger Lise Nielsen. Hun er økonom

hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og har nærlæst analysen.


Derfor er der behov for en langsigtet satsning,

som skal sigte mod at få flere unge til at vælge tekniske uddannelser og vende udviklingen med færre penge til offentlig

forskning og uddannelse, mener hun.


Danmark er ifølge undersøgelsen forholdsvis højt placeret, når

det gælder små og mellemstore virksomheders bruge af egne eller andres innovationer.


Danmark ligger således

nr. 1 foran Sverige målt på antallet af små og mellemstore fremstillingsvirksomheder, der har anvendt innovationer tilvejebragt

sammen med andre virksomheder.


- Den danske erhvervsstruktur med mange små og mellemstore virksomheder er nok hovedforklaringen.

Smv''erne er tvunget til at samarbejde om nyudvikling, fordi de ikke har mulighed for at have egne forsknings-og udviklingsafdelinger,

siger Lise Nielsen.


Danmark er også pænt placeret på en 2. plads efter Sverige, når det gælder beskæftigelse

i high tech service virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen