Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Mere valgfrihed

Det er jo en historisk begivenhed, men jeg mener, at lønmodtagere i dagens Danmark har nogle helt andre behov,

end dengang fagbevægelsen havde sin storhedstid. Jeg vil tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved, om fagforeninger,

der ikke formår at holde på medlemmerne, overhovedet har nogen berettigelse. Regeringen har gennemført en række

initiativer for at sikre lønmodtagerne større frihed til at forme arbejdslivet ud fra den enkeltes behov. Herunder lønmodtagernes

ret til at forhandle deltid med sin arbejdsgiver. Ingen fagforening kan længere spænde ben for en lønmodtagers

ønske om deltid.



Desuden har vi gennemført frihed til selv at vælge A-kasse. En række A-kasser har

allerede besluttet at blive tværfaglige og har derved øget konkurrencen mellem A-kasserne for at give medlemmerne en

bedre service til et lavere kontingent.



Tilbage står en lovgivning, der forbyder eksklusivaftaler. Altså forbud mod,

at man skal være medlem af en bestemt forening for at lave sit arbejde. Det får dele af fagbevægelsen til at gå

totalt i baglås, men der er sket en udvikling. Den mere dynamiske del af fagbevægelsen går nu også ind for

medlemmernes ret til selv at vælge, hvilken forening man vil være medlem af.



Efterhånden er der kun den del

af fagbevægelsen, som ikke tror på sig selv, der er imod medlemmernes ret til selv at vælge. Men er medlemmerne ikke

bedst tjent med fagforeninger, der kan levere varen -altså de ydelser og den service medlemmerne ønsker? Det mener vi

i Venstre. Og den opfattelse deler vi med store dele af befolkningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen