Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Meget små fortjenester til MLM-forhandlere

Artiklen fortsætter under annoncen
Et voksende antal virksomheder i Danmark benytter sig af Multi Level Marketing (MLM) - også mere etablerede virksomheder som

Tele2. Op til 80.000 danskere er i en eller anden udstrækning forhandler af MLM-varer, men det er meget få som tjener

penge, viser tal fra MLM-firmaernes brancheorganisation.







MLM-firmaerne må ikke stille nye forhandlere urealistisk

høje indtjeninger i udsigt, og det gør de fleste heller ikke - i hvert fald ikke direkte. Men de fleste firmaer har

historier om sælgere, der er stoppet fra vellønnede job som revisorer eller tandlæger for at tjene mere som sælger for

et MLM-firma. Men det er meget få forhandlere, som tjener penge og kan leve af denne beskæftigelse.



Tal fra Direkte

Salgs Foreningen (DSF) viser, at den bedste fjerdedel af forhandlerne har en indtjening på maksimalt 10.000-12.000 kr. i gennemsnit om

året.



Direkte Salgs Foreningen (DSF) tæller de ni af de største og mest etablerede virksomheder i branchen

som Amway, Nu Skin, Herbalife, Tupperware.



- Vi har ikke koncepter, hvor man bliver rig i en fart. For de fleste er det en sidebeskæftigelse,

og for mange mennesker er to til tre tusinde kroner ekstra om måneden mange penge. Der er også et socialt aspekt i MLM-salg,

da forhandlerne kommer ud og møder en masse mennesker, siger Claus Jønsson, der er formand for DSF og adm. direktør

i Amway.



Han fortæller, at Amway har cirka 4.000 forhandlere, hvoraf cirka 1000 er aktive og sælger så meget

at de får udbetalt bonus. For at få en bonus skal man sælge for mindst 2000 kr. om måneden.



Claus Jønsson

vurderer, at den gennemsnitlige vækst i branchen er på 20 til 30 pct. De ni DSF-medlemmer omsætter for cirka 400

mio. kr., mens virksomheder uden for brancheforeningen omsætter for et tilsvarende beløb.

Færre klager

Forbrugerombudsmanden

har gennem flere år holdt et skarpt øje med MLM-firmaer.



Her fortæller konsulent Katrine de Neergaard, at

man tidligere har modtaget mange klager over MLM-firmaer, der stiller nye forhandlere urealistisk høje indtjeninger i sigte.



Men

p.t. indløber færre klager over branchen:



- Enten er de begyndt at opføre sig ordentligt eller de er ikke

så aktive for tiden, siger hun.



Hun vurderer, at MLM-forhandlerne har meget dårlige muligheder for at tjene penge

i Danmark.



- Hvis man holder sig til loven, er det svært at sælge direkte til private. Forhandlerne har jo ingen

butikker og annoncerer ikke. De må ikke ringe op til folk for at sælge, og det er i mange tilfælde ulovligt at foretage

venne-hvervning. Hvis man eksempelvis er i økonomisk klemme og ikke tjener penge, er det uhæderligt og amoralsk at hverve

et familiemedlem for at tjene penge, siger Katrine de Neergaard.



Hun mener, at mange forhandlere hurtigt forlader branchen, da

de finder ud af, at der ikke er mange penge at tjene.

Forskelsbehandling

Claus Jønsson understreger, at medlemmerne

af DSF alle lever op til den danske lovgivning, men mener at venne-hvervning er en vigtig salgskanal.



- Vennehvervning er lovligt,

forudsat at kontakten overholder Loven om visse Forbrugeraftaler. Dvs. at man kan hverve venner til et koncept, forudsat at den interesserede

part selv retter henvendelse til forhandleren først. Forhandlerne ser ikke dette som et stort problem, siger Claus Jønsson

og fortsætter derefter med en kritik af dansk lovgivning, der, efter hans mening, diskriminerer MLM-firmaer.



- Som branche

bliver vi forskelsbehandlet i forhold til detailhandelen, da vi ikke kan kontakte interesserede eller tage imod ordrer i folks hjem, hvor

direkte salg oftest finder sted. Til forskel på detailbranchen tilbyder vi eksempelvis kunderne en tilfredshedsgaranti, så

man altid kan tilbagelevere varerne og giver dermed faktisk kunderne en større sikkerhed end detailleddet.

Udelukkende

provision

Det er svært at få et overblik over det danske MLM-marked, da mange firmaer kommer til og forsvinder igen.



Men

Claus Jønsson vurderer, at antallet af virksomheder er stigende. Et af de nye firmaer er Alpha Telcom, der ejes af Tele2.



Virksomheden

køber teleminutter hos ejeren, Tele2, og sælger det videre til forbrugere via MLM-forhandlere under navnet Tango.



-

I stedet for at bruge penge på traditionel markedsføring i medier, så udnytter vi styrken i at sælge via

forhandlernes bekendtskabskreds. Vi sparer på de faste omkostninger og har eksempelvis ikke udgifter til sælgernes kontorer

og telefoner. Vi betaler udelukkende provision af salget, og forhandlernes aflønning afhænger af indsats og præstation, siger

projektleder Marcus Huber, Tango i Danmark.



Han fortæller, at de forskellige forhandleres aflønning varierer meget,

og at de fleste begynder som deltids sælgere og først senere skifter til fuld tid.

Fakta: MLM-marketing

MLM-firmaer

- som f.eks. Tupperware - producerer diverse kosmetik-, helse-, plast- og teleprodukter mv. De sælger typisk direkte til kunderne via

små private eller selvstændige forhandlere. Forhandlerne modtager en bonus for solgte varer, og for rekruttering af nye

forhandlere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen