Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Med en gulerod til de bedste

En virksomhed uden mennesker er ingen virksomhed. Det måtte Randers Tandhjulsfabrik A/S sande, da der først i 1990''erne

var milevidt mellem de motiverede ansøgere til virksomhedens lærepladser. Alle unge ville tilsyneladende arbejde med

IT.


I dag har en aktiv uddannelsespolitik rettet op på det billede, og adm. direktør, Søren Fischer, kan

igen konstatere, at et firma ikke nødvendigvis skal hedde noget med "dot.com" for at tiltrække unge.


-

I virkeligheden er der jo IT nok i en jernindustrisvirksomhed. Vi bruger det til noget konkret, og kan vi få kommunikeret det

ud til de unge, skal de nok komme. Problemet i dag er, at med mindre de unge har forældre, der arbejder i industrien, tror de,

man står i et stort, beskidt hul og arbejder. Derfor tog vi fat på at vende det billede, siger Søren Fischer.


Virksomhedens

75 ansatte har fået mere liv om ørerne efter, at Randers Tandhjulsfabrik i bogstaveligste forstand valgte at slå

dørerne op til den skole, hvor alle kommunens 10.klasser er samlet. Ved at adoptere eleverne har en stor gruppe unge uddannelsessøgende

fået et grundigt indblik i, hvad det vil sige at arbejde i industrien.



En nødvendighed

Søren Fischer

betegner en unge-strategi som nødvendig, hvis virksomhederne vil gøre sig håb om de unges arbejdskraft. Selv mener

han, at virksomhedens lærlingesituation er inde i god spiral efter i en årrække at have forsømt at tænke

i sin anseelse blandt unge.


- Randers er en by som alle andre. Det betyder, at dygtige folk går sammen med dygtige, men

også det omvendte. Siden vi fik fat i et par dygtige lærlinge, er det rygtedes, at vi gør noget for vores lærlinge,

og vi har ikke manglet kvalificerede ansøgere, siger Søren Fischer.


Da en lærling fik sølvmedalje

ved sin svendeprøve, og derefter besluttede sig til at læse til ingeniør, tilbød virksomheden at lette

hans studietid med 1.500 kr. om måneden, hvis han vil komme tilbage i et-to år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen