Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Markedspsykologi og teknisk analyse

Teknisk Analyse tager udgangspunkt i den tanke, at aktiemarkederne bevæger sig i trends, som bestemmes af markedsdeltagerne

holdninger til politik, økonomi og psykologi. Formålet med analysen er at finde vendepunkter i trenden på så

tidligt et stadie som muligt.


Altså handler det grundlæggende om at finde, hvornår aktiemarkedet begynder at

vise tegn på en top efter en periode med stigninger - og tegn på en bund efter en periode med aktiekursfald. For at kunne

udpege en top eller en bund har den tekniske analyse en række værktøjer. Det vigtigste værktøj er

en simpel analyse at selve kursudviklingen, der i et opadgående marked er karakteriseret ved højere toppe og højere

bunde i en zig-zag bevægelse.


Et nedadgående marked er modsat karakteriseret ved lavere toppe og lavere bunde. Trendens

retning kan man eksempelvis finde ved at anvende glidende gennemsnit.



Adfærd

Herudover anvendes adfærdsmodeller,

der har til formål at måle trendens styrke og dens retning.


Ved hjælp af disse adfærdsmodeller er man

bl.a. også i stand til at måle den cykliske udvikling i markedet. Eksempler på adfærdsmodeller er RSI (Relativ

Strenght Index) og Momentum.


Da flertallets holdning normalt er forkert ved vendingsfaser, kan det være nyttigt at handle

imod markedsstemningen. Vær dog opmærksom på, at det som oftest kræver stor erfaring at spotte netop sådanne

vendingsfaser.


Udgangspunktet for succes er altid, at man handler med trenden. Hvilken trend man foretrækker er afhængig

af, hvilken horisont man ønsker. Handler man på basis af et månedschart eller på basis af et ugechart, må

man betegnes som investor. Jo længere ned man kommer i tid, jo mere spekulativt præg får handlerne. Handler man

på 10-minutters eller en-times chart er man daytrader. Udgangspunktet for alt analysearbejde er, at der skal være overensstemmelse

mellem den tekniske analyse og den fundamentale analyse. Er der ikke det, så har markedet altid ret. Da den tekniske-analyse

er en analyse af markedet, vil denne analyseform være den primære hvis der er uoverensstemmelse mellem de to analyseformer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen