Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Mange firmaer forsømmer pressen

Men én ting forsømmer mange af dem, og det er at gøre pressen opmærksom på deres tilstedeværelse

og fortælle den, hvad de viser frem.


- Når firmaer køber sig en flot stand, så synes de tit, at det

må være nok. De overser, at den ikke er meget værd, hvis de ikke trækker noget publikum til. Når først

folk står på messen, er det selvfølgelig et spørgsmål for udstilleren om at præsentere sig så

godt som muligt, men til at begynde med handler det altså om at få folk hen til messen.


Det siger John Steenfeldt,

indehaver af pr-bureauet Infoconsult i Hellebæk. Han er uddannet maskiningeniør og har været chefredaktør

for en række tekniske tidsskrifter på et bladforlag.


For 15 år siden startede han egen pr-virksomhed og begyndte

med at lave pr-arbejdet for HI-messen i Messecenter Herning.

Kun fagmesser

I dag laver han bl.a. det danske pressearbejde for

messerne i Hannover og Frankfurt, og han er pressechef for de to danske messer Teknik & Data og Transmissionsdage, der årligt

holdes i Odense Congress Center. Hans arbejdsområde er altså rene fagmesser.


Hans målgruppe er i vid udstrækning

fagtidsskrifter, som han forsyner med informationsmateriale om messerne, udstillerne samt det, de præsenterer. Teknik &

Data og Transmissionsdage arrangeres af udstillingsselskabet Danske Fagmesser, som tilbyder udstillerne at lave pressemateriale for dem.


-

Men det er kun omkring 30 pct. af udstillerne, der overhovedet reagerer på tilbuddet, selv om det ikke koster dem ekstra at

bruge denne service, siger John Steenfeldt.


Det undrer ham lidt.


- De ofrer nogle gange millioner af kroner på messedeltagelsen,

men når det gælder om at få lavet noget relevant pressemateriale, så kniber det, siger han. Jeg plejer at

fremføre, at de har købt sig en markedsføringsplatform, ikke kun en messestand, og at de skal bruge hele platformen.


-

Og når de tager mod tilbuddet, er de nogle gange for sent ude. De lejer plads på messen og går i gang med forberedelserne

lang, lang tid i forvejen, men er ikke opmærksomme på, at de skal indsende deres pressemateriale mindst to måneder

i forvejen, fordi fagpressen har lang produktionstid. Jeg har oplevet flere tilfælde, hvor de først afleverer deres materiale

på messens pressekontor på den første åbningsdag.


Når en virksomhed har meldt sig som messedeltager,

sender Danske Fagmesser den en bekræftelse samt forskelligt materiale, bl.a. en vejledning i at bruge udstillingsselskabets

presseservice. De skal sende noget materiale om, hvad de laver og hvilke nyheder de har at vise frem.


- Materialet behøver

langtfra at være grydeklart, det tager jeg mig af, siger han.


Han ser en ganske lille fremgang i at bruge presseservicen.


-

Men der er altså stadig omkring 70 pct., som ikke gør det. Jeg tror, det ofte skyldes, at de synes det er for besværligt.

Og i en del tilfælde undrer de sig oven i købet over, at de ikke har fået omtale i fagpressen.

Ikke pressemøder

Han

fraråder sine kunder at holde pressemøde på messen:


- Jeg synes, at det er lidt af en uskik. Man prøver

at lægge beslag på journalisternes tid, og den er knap, for de skal vidt omkring den ene dag, de typisk har afsat til

at besøge messen. Det er også upraktisk at holde pressemøde på en stand midt i den summende messe, og det

er sjældent koordineret med andre udstillere, så der tit holdes flere pressemøder samtidigt.


- Mange journalister

synes også, at det er en uskik. Hvis et firma insisterer på at holde et messe-pressemøde, siger jeg, at det skal

være glad, hvis der kommer to eller endda hele tre journalister, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen