Del : SMS
Berlingske Business

Manden bag den danske sandwichkæde

Manden bag den danske sandwichkæde - 1

Sunset Boulevard opstod som idé, da Jeppe Droob fra Esbjerg som 26-årig tog på en rejse til Australien. Få år senere havde Danmark fået sit eget, sundere svar på en fastfoodkæde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Når danskerne skal have hurtig mad, går de hen til en pølse- vogn og bestiller en Steff Houlberg.

Sådan ville en tilrejsendes oplevelse nok have været for ti år siden, men nu kan kombinationen »danskere og hurtig mad« lige så godt betyde en dansker, som går med en hvid papirpose med et gul-grønt logo og et højest udenlandsk klingende navn.

Sunset Boulevard hedder sandwichkæden, der er lige så dansk, som navnet er amerikansk, og som har taget Danmark med storm, siden de første brød kom ud af ovnen i 1996.

Med hovedsæde i Esbjerg og med mastodonterne McDonalds og Burger King som nærmeste konkurrenter er der umiddelbart noget David og Goliath over det danske sandwicheventyr. 12 år efter fødslen er 30 restauranter skudt op rundt om i landet og vokser til 37 næste år.

Til sammenligning har McDonalds siden 1981 åbnet 83 restauranter i Danmark, så udviklingsmæssigt er Sunset Boulevard oppe i samme tempo som den store amerikanske konkurrent.

Direktør og grundlægger af Sunset Boulevard, 40-årige Jeppe Droob, kan hurtigt give svaret på, hvad der er en af de største årsager til succesen. Hemmeligheden ligger i papirposernes lille, gule – og i Sunset Boulevards tilfælde også krydrede – sag: Pomfritterne.

Danskernes varme mad

»Forskellen på os og andre sandwichkæder er, at vi har pomfritter. Til aften er vi danskere skruet sådan sammen, at vi gerne vil have noget varmt, og her kan man hos os bestille en varm, grillet sandwich eller få varme pomfritter til. På den måde har vi opnået et stort salg om aftenen også, hvor nogle sandwichbarer ellers mest bliver brugt til frokost,« forklarer Jeppe Droob.

Danskernes elskede »varme kartoffel«, som placerer Sunset Boulevard i en gunstig gråzone mellem sandwichbarens sundere image og de klassiske fastfoodrestauranters frituremenuer, har været en del af restaurantens koncept helt fra begyndelsen. Meget andet har derimod ændret sig.

For eksempel var ideologien om at lade sundhedstanken gennemsyre restauranterne fra starten slet ikke så stærk, som den er i dag.

Eventyret om Sunset Boulevard tager sin begyndelse i 1994, da 26-årige Jeppe Droob fra Esbjerg stopper på sit arbejde i et shippingfirma og rejser til Australien for at søge inspiration. På turen spiser han på forskellige restauranter, og langsomt begynder ideen om en sandwichkæde i Danmark at forme sig i hans hoved.

- Hjemme i Esbjerg var sandwich noget med to skiver brød, der blev klasket sammen. Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres bedre og sundere, siger Jeppe Droob.

Væk med softice

To år efter, i december 1996, åbnede den første Sunset Boulevard i Odense Banegårdscenter, og året efter fulgte nummer to i Jeppes hjemby Esbjerg. Dengang var restauranterne »bare« sandwichrestauranter, uden noget sundhedsimage, så man kunne for eksempel også få softice og muffins og andre desserter.

I de første år voksede Sunset Boulevard med to-tre nye restauranter om året. Danskerne kunne godt lide de fyldte sandwich, som bliver lavet på stedet, mens kunden selv vælger indholdet. Restauranter i den konkurrerende sandwichkæde Subway blev også overtaget af Sunset Boulevard.

I 2006 skete et markant skifte, hvor restaurantkæden strammede sit koncept helt ind omkring at markedsføre sig som det sunde alternativ. Softice og kager forsvandt fra disken, så der kun var en enkelt lille muffin tilbage.

Brød og tilbehør blev målt til kun at måtte have en fedt-energiprocent omkring de 30, sådan som sundhedsmyndighederne anbefaler, og samtidig blev restauranterne opgraderet med et mere lækkert og lyst design.

Plakater af unge, smukke mennesker reklamerede for sundhed på væggene, og de nye restauranter blev indrettet med designermøbler og –lamper.

Marketingchef i Sunset Boulevard, 33-årige Torben Lynge Overgaard, fortæller om en tid, hvor Sunset Boulevard for alvor blev til det koncept, det er i dag.

- Alt blev tænkt igennem på ny i 2006. Vi ville være det sundere alternativ, og samtidig skulle det være en oplevelse at spise i restauranten. De 15-30- årige er vores største kundegruppe, så stilen skulle passe til dem, og vi synes selv, det er lykkedes at få et trendy og lidt loungeagtigt look i vores nye restauranter, siger Torben Lynge Over- gaard.

Nyt slogan

Med det nye, stramme sundhedsimage ramte Sunset Boulevard lige ned i en bølge, hvor det at tænke på sin krop og kost styrede mange forbi McDonalds og ind på Sunset Boulevard i stedet for.

Jeppe Droobs tanker under hans rejse til Australien var blevet til et helt nyt mad- begreb. Grønsagsfyldte sandwich og salat i bakker under armen på en målgruppe, der ellers var tilbøjelig til at ville have frituremad. Kunderne flokkedes om salat- og pålægsbarerne, hvor ekspe- dienterne iklædte brødene de stykker pålæg, kunden ønskede, og en fyr skrev til Sunset Boulevard, at han havde tabt 22 kg ved at skifte McDonalds ud med sandwichene.

Men at slå sig op som et sundere alternativ er også at hoppe på en tidens trendmaskine, der buldrer derudad med 300 km i timen, og som hele tiden stiller skarpere, sundere og mere omfattende krav til at være med.

- Vi er lige nu ved at udtænke et nyt slogan og integrere sundheden på nye måder i vores forretningskoncept. Hvor fedt førhen var den eneste store synder, er folk jo i dag også opmærksom på, at sukker og salt er dårligt at få for meget af i kosten, siger Jeppe Droob.

Hans bud er, at Sunset Boulevards vokseværk langt fra er ovre. Der skal bygges endnu flere. Så pølsevognen og McDonalds skal ikke læne sig tilbage foreløbig.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere