Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Målet med TIC bør være mest erhvervsfremme for færrest penge

ErhvervsBladet har sat gang i en debat om TIC''s fremtid. Det er sket ud fra et ikke-offentliggjort

udkast til en evalueringsrapport over TIC. Desværre kan og vil jeg ikke deltage i debat om et udkast, som de enkelte medlemmer

af TIC Danmarks bestyrelse har haft til høring. Tilsvarende gælder mange andre interessenter. For mit eget vedkommende

vil jeg afvente den færdige evaluering, før der kommenteres på indhold og konklusioner.


Derimod er selve debatten

om TICs fremtid mere end velkommen. TIC er de små og mellemstore virksomheders gratis og uvildige rådgiver. Det er den eneste

del af den offentlige erhvervsfremme, der alene og målrettet fokuserer på disse virksomheder, som udgør op mod

99 pct. af virksomhederne i Danmark, står for 64 pct. af beskæftigelsen og skaber 56 pct. af virksomhedsomsætningen.




De offentlige bevillinger til TIC er i år på ca. 85 mio. kr., og med mine mange års erfaring fra dansk erhvervsliv

- og ikke mindst de små virksomheder - vil jeg vove den påstand, at den samfundsmæssige værdi er betragteligt

større.


TIC er opbygget som et decentralt netværk med 16 regionale centre - ét i hvert amt, et på Færøerne

og et for København/Frederiksberg kommuner.


Centrene bindes sammen af TIC Danmark i Århus, der koordinerer netværket, er

videnbank og udvikler og indfører nye TIC ydelser. TIC løste sidste år mere end 15.000 opgaver i 7.000 små

og mellemstore virksomheder. I ca. 2000 tilfælde førte TICs rådgivning til, at virksomhederne hentede private konsulenter

ind for at udføre mere dybtgående forandringsprocesser, som TICs indsats havde vist behov for.



Statsligt/amtsligt

TIC

har en efterhånden fjern fortid som "Teknologisk Informations Center" under de dengang to Teknologiske institutter,

men helt fra starten i 1971 løste TIC opgaver inden for hele spektret af ledelsesrådgivning. TIC udviklede sig til et

landsdækkende system af selvstændige TIC centre.


I 1996 blev TIC udskilt fra Teknologisk Institut og blev en selvstændig del

af den statslige erhvervsfremme. Samtidig blev TIC Danmark oprettet for at


koordinere TIC netværket.


I 1999 blev

TIC ændret fra et statsligt til et statsligt/amtsligt system. Staten og Amtsrådsforeningen indgik en aftale, som gav øgede

midler til TIC, delte udgiften til TIC mellem staten og amterne og gav det enkelte amt stor indflydelse på TIC Centret i amtet.




Samtidig blev målgruppen udvidet fra håndværk og mindre industri til også at omfatte de såkaldte

byerhverv. Problemer og udfordringer i de små virksomheder er jo ikke branchebestemte, så det var helt naturligt at give alle

mulighed for at trække på TICs ekspertise.


De øgede midler gav ikke nogen markant øget aktivitet. Inflation,

stærkt øgede udgifter til administration samt udgifter til implementering af aftalen var hovedårsagerne. Samtidig

trak amterne, der jo har forskellige udfordringer i relation til erhvervslivet, de amtslige TIC Centre i vidt forskellige retninger.

Aftalen skabte således et system med meget autonome og forskellige centre på bekostning af effektivitet og faglig


koordinering

i det tidligere nationale TIC netværk.



Brugerbetaling

I øjeblikket er amterne og Økonomi- og Erhvervsministeriet

på vej med en ny, midlertidig aftale for finansiering af TIC i 2003. Samtidig skal der arbejde

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen