Berlingske Business
LIVE
09:30 Nordea risikerer masseflugt af kunder

Luftfarten må holde op med at forgylde ansatte

Luftfarten må indstille sig på, at den ikke længere svæver over det øvrige samfund og bare kan lade

lønningerne stige og effektiviteten falde. Medarbejderne, herunder piloterne, bestiller for lidt i forhold til, hvad de tjener.



Indehaveren

af Skandinaviens førende flymanagement-virksomhed, Air Alsie A/S, der opererer fly for en række store virksomheder, Jens

Østerlund, indførte i fjor et lønstop for sine medarbejdere, og det varer ved i det kommende år.





Samtidig har han sat en effektivisering og genforhandling af medarbejderaftaler i gang, som skal gøre hvert flysæde billigere.



-

De store airlines må se at vågne op. Vi må have luftfarten drejet rundt til at være en mere industripræget

branche med mere almindelige arbejdsforhold. Det nytter ikke at give lønninger og arbejdsforhold, der ikke står i forhold

til det øvrige samfund, og at piloterne nødvendigvis skal overnatte på firestjernede hoteller, siger Jens Østerlund.



Han

mener ikke nødvendigvis, at pilotlønninger skal sættes ned. Men de må bestille mere for pengene. I en årrække

har der ifølge Jens Østerlund i runde tal været lønstigninger på 10 pct. årligt, mens effektiviteten

er faldet med samme procenttal.



Air Alsie driver syv jetfly for store nordiske koncerner, og allerede i månederne inden

11. september i fjor begyndte de at nedjustere deres forventninger og stille krav om billigere flyvning. Derfor tog Sønderborg-virksomheden

fat på en effektivisering, der har givet et økonomisk resultat, Jens Østerlund, de vanskelige markedsvilkår

taget i betragtning, er tilfreds med.

Først til at nedjustere

- Vi var nogle af de første i branchen, der

tog fat på at nedjustere, og det har gjort os til en af de økonomisk stærkeste. Vore faste kunder flyver langt

mindre end tidligere, men vi har fået en del nye kunder og har rigeligt at lave. Vi flyver ca. 1000 timer pr. fly om året,

hvilket er usædvanlig meget i branchen. Men det kører fortsat nedad, og det kæmper jeg fortsat for at overbevise

mine medarbejdere om, selv om jeg må sige, at alle medarbejdergrupper har medvirket positivt i denne proces, siger Jens Østerlund.



Blandt

de nye aftaler er en stor kontrakt på ambulanceflyvning i Norge på et par tusinde flyvetimer årligt, som Air Alsie

har overtaget fra en konkurrent. For tiden er den reelle flyvetid dog kun på knap 1000 timer på grund af den lave aktivitet

også i Norge.



Air Alsie øgede i regnskabsåret resultatet før skat fra 2,3 til 2,7 mio. kr., og egenkapitalen

er ved at runde 10 mio. kr. Gælden er nedbragt markant fra 46 til under 15 mio. kr., fordi Air Alsie i lyset af de usikre tider

har solgt et af sine jetfly.



Selskabet følger dog vågent markedet, idet det kan være gunstigt at købe materiel,

når konkurrenter bløder økonomisk. Air Alsie investerer i disse år flere mio. kr. i et IT-system, der skal

gøre arbejdsgangene i selskabet mere rationelle.

Få fyringer

Air Alsie har nu godt 60 medarbejdere, heraf små

30 piloter. Der er afskediget få medarbejdere som følge af de økonomiske stramninger i selskabet.



Selv om

Jens Østerlund har stillet ambitiøse vækstplaner i hangar, og forventningerne kun strækker sig til at holde

omsætningen, har Air Alsie undgået det voldsomme dyk, en række andre taxifly-selskaber er midt i.



Men også

hvad angår indtjeningen vil Air Alsie gerne ligne de dele af industrien, der har et overskud på 10 pct. af omsætningen.

Det sønderjyske flyselskab når kun mellem en og to pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen