Berlingske Business
LIVE
15:13 Udsigt til små aktieplusser i USA

Lilly Modeller er også til mænd

De fleste modne mennesker kender sloganet om, at "det ender med en Lilly-model", som den 56 år gamle Vejle-virksomhed, Lilly

Modeller A.m.b.a., brugte med succes i mange år.



De færreste er så nok klar over, at Lilly for et par år

siden også begyndte at føre herretøj, nemlig kjolesæt, som brudgommen passende kan bruge tiden på

at anskaffe sig samtidig med, at hans udkårne kigger på de lidt mere traditionelle Lilly-modeller.











Fører

begivenhedstøj

Nedgangen i bryllupper i 1970erne og dermed også i behovet for brudekjoler fik Lilly til at udvide sortimentet,

så det i dag omfatter brudepigekjoler, konfirmationskjoler, dåbskjoler og almindeligt festtøj til kvinder, eller

begivenhedstøj, som selskabet selv betegner det.



Og selv om selskabet i regnskabsåret 2001/02 mistede både

bruttoomsætning og overskud, så har handelen med brudetøj i mere end 50 år været en god forretning.





For egenkapitalen er vokset til lige knap 95 mio. kr. i familievirksomheden, hvor stifteren Lilly Brændgaard Hansens to

sønner, Christian og Ole Brændgaard Hansen i dag udgør direktionen. Stifteren selv forlod både bestyrelse

og direktion i 2001.

Satser på Internettet

Lillys damekonfektionsprodukter sælges hovedsagelig i Danmark og Tyskland,

men også i lande som Norge, Sverige, England og Schweiz kan man købe danske brudekjoler.



Bl.a. på baggrund

af de trange tider i den tyske økonomi er selskabet gået i gang med at udvide eksporten til andre lande, og i denne markedsføring spiller

hjemmesiden og Internettet en afgørende rolle. Et fald i overskuddet efter skat på 1,1 mio. kr. har ikke rystet Lilly.



Bestyrelse

betegner resultatet som tilfredsstillende, og man regner med et resultat for indeværende regnskabsår på niveau med

2001/02.

Et efterkrigsfænomen

Kjoleatelieret Lilly blev grundlagt i september 1946 som et typisk efterkrigsfænomen,

nemlig som en virksomhed, der i en tid med stor knaphed på stof, levede af at sy spadseredragter, jakker og kjoler om. Alle

typer af stof blev anvendt så som lagner, gardiner, sofabetræk, og den første brudekjole blev bestilt få

måneder efter virksomhedens start. At virksomheden endte med at levere brudekjoler skyldtes, at Lilly Brændgaard Hansen

og hendes syersker var dygtige til at få ganske få meter stof til at ligne store rober.



Virksomheden var den første

konfektionssystue i landet med brudekjoler som speciale, og som tiden gik måtte de individuelle bestillinger af brudekjoler

vige til fordel for færdigproducerede kjoler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen