Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Landmænd fik købt el inden prisstigninger

En gang imellem kan det betale sig at være på forkant med begivenhederne. Det har de ca. 1.600 landmænd, som har

købt deres strøm via Dansk Landbrugs Grovvareselskab, DLG, i foråret, kunnet konstatere.



Ca. 1.600 landbrug,

fortrinsvis med et stort elforbrug, kan tage den med ro, mens deres kolleger bekymret ser på elprisernes himmelflugt.



De

tog nemlig allerede i maj i år, mens prisen på el stadig lå under 20 øre pr. kWh, imod et tilbud fra DLG

om at købe markedsel for 2003 og 2004 via elselskabet NESA. I nærmer prisen 40 øre pr. kWh.











Heldigt

salg

- Vi har været heldige. Vi har fortrinsvis solgt el til landmændene allerede i maj, hvor prisen var lav, og langt

de fleste landmænd - omkring 70 pct. har valgt at indgå to-årige kontrakter, så de kender prisen både

i 2003 og 2004, siger Keld Kruse, adm. direktør for DLG Service og Energi.



Ifølge Keld Kruse er det primært

de store landbrug, der har valgt at købe el hos DLG, som i forvejen sælger bl.a. brændstof og telefoni ud over

de traditionelle grovvareprodukter.



En gennemsnitslandmand forbruger nemlig kun ca. 30.000-35.000 kWh årligt, og da markedsel

kun udgør ca. 56 pct. af landmandens elregning, hvis gården ligger vest for Storebælt, og 68 pct., hvis placeringen

er øst for Storebælt, skal landbrugene op på en rimelig størrelse, før det kan betale sig at købe

el på kontrakt. Ellers er det lettere og billigere at blive hos forsyningspligtselskabet.



- Men vi mener, at det er gået

fornuftigt, og at vi har fået en god start, der lever op til forventningerne. I øjeblikket taler man mere om det frie leverandørvalg,

end man gør noget ved det. Man skal gøre noget, aktivt, hvis man vil have fat i kunderne. De kommer ikke af sig selv,

siger Keld Kruse.

Håndværkere venter

Ellers er det småt med forsøgene på at skaffe billig

el til mindre kunder ved at lave pakkeløsninger.



Håndværksrådets forsøg på at skaffe de

mindre håndværksvirksomheder billig strøm har således foreløbig ikke ført til de store resultater.



Håndværksrådet

har indgået en aftale med Statoil om at levere el på favorable vilkår og kørte en introduktionskampagne i

oktober. Men foreløbig har anstrengelserne kun resulteret i få kontrakter.



- Interessen har været stor fra

medlemmernes side, men det er kun blevet til få kontrakter. Det skyldes bl.a. de alvorlige prisstigninger, vi har oplevet i

de sidste uger, og som har fået virksomhederne til at forholde sig afventende, siger key account manager Tommy G. Hansen fra

Statoil.



Også FDB, der er en del af



Coop-gruppen, har overvejet at tilbyde privatkunderne at købe billig strøm i

samarbejde med OK Benzin.



Planen er, at de 1,5 mio. danske medlemmer af FDB skal kunne opspare en bonus på deres FDB-kort,

hver gang de tænder for stikkontakten. Men det bliver næppe til noget før til næste sommer.



OK skal

i forvejen levere de ca. 400 mio. kWh, som Coop-gruppens butikker bruger i Danmark, men foreløbig har Coop udskudt overgangen

til det fri elmarked fra 1. januar til 1. maj 2003 - primært af frygt for IT-problemer i forbindelse med skiftet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen