Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Lad være med at bruge mange timer på elmarked

Det gør i virkeligheden ikke noget, at små og mellemstore virksomheder herhjemme, som beskrevet forleden i ErhvervsBladet,

ikke ved meget om det liberaliserede elmarked, der fra årsskiftet er en realitet for samtlige elforbrugere i Danmark.


Det

mener i hvert fald ingeniør Nis Krog, som siden 1991 har ernæret sig som energirådgiver med eget firma, KBM-teknik

ved Nordborg på Als.


I stedet bør virksomhederne bruge kræfter på at gennemføre kortlægning

af deres ressourceforbrug inden for varme, el og vand. Her vil der være større besparelser at hente, mener han.


-

Der vil selvfølgelig være undtagelser fra regelen, men som udgangspunkt er der ikke mange penge at hente på liberaliseringen

blandt små og mellemstore virksomheder. Vi taler måske om 3.000-5.000 kr. på årsbasis. Med de marginale besparelser

siger det sig selv, at det er begrænset, hvor lang tid man kan tillade sig at bruge for at opnå den besparelse. Naturligvis

skal man spare, hvor man kan, men jeg tror, de fleste kan nøjes med at spørge deres elgrossist, om de ønsker

at levere strøm eller ej og så hente den gevinst der, siger Nis Krog.


Til gengæld er det hans erfaring, at

der er masser af besparelser at hente ved en kortlægning af virksomhedens ressourceforbrug. KBM-teknik har udviklet et program,

der gør det enkelt at gennemføre kortlægning. Når kortlægningen er udført, er det energirådgiverens

tur til at foreslå besparelser.


- Kortlægningen bør gennemføres af virksomheden selv, for det giver engagement.

Er det en udefrakommende person, der gennemfører kortlægningen, vil det oftest ende med en rapport, som blot kommer til

at samle støv, tilføjer Nis Krog.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen