Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Lad os selv klare det

Eksklusivaftalerne

er ikke lavet for sjov, men for at sikre fag mod at blive undergravet til skade for virksomheder, lønmodtagere og samfund. Derfor

er det vor opfattelse, at et samfund er bedst tjent med, at arbejdsmarkedets parter selv vurderer, hvornår eksklusivaftaler

er overflødige eller ej.


I frisørfaget har vi gennem årtier haft en eksklusivaftale. Vi kalder det en gensidighedsbestemmelse.





Historisk kendsgerning

Den indebærer, at medlemmer af Danmarks Frisørmesterforening kun må beskæftige

medlemmer af Dansk Frisør & Kosmetiker Forbund og at medlemmer af Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund kun må

tage beskæftigelse hos medlemmer af Danmarks Frisørmesterforening.


Det er ikke noget, fagets parter og deres medlemmer

har besluttet for at genere sig selv.


Det skyldes den historiske kendsgerning, at frisørfaget er blevet udsat for useriøse

personer, som end ikke har haft en tilknytning til faget, men som har villet skaffe sig en personlig gevinst ved at omgå fagets overenskomst.


Der

har simpelthen været tale om en dumping af alle anstændige regler og dermed en dumping af fagets anseelse.


Det er

gennem årene lykkedes fagets parter at skabe god kvalitet, gode uddannelser, der kan sikre kunderne, at de er i gode hænder.




Vi ved også, hvordan vi skal håndtere både det ydre og det indre miljø samt produkterne.









Ikke

rimeligt

Derfor er det heller ikke rimeligt, at vi skal slås i hartkorn med uprofessionelle, der ikke kan garantere en overdentlig

standard.


Det kan slet ikke være rimeligt, at vort fat skal kunne undergraves af tilsvarende personer. Vi har intet ønske

om at tvangsindlægge frisørerne som medlemmer af organisationerne.


Når vi har gensidighedsbestemmelsen, er

det netop fordi, vi sammen med vores medlemmer ønsker at værne oom et seriøst fag.


Vi så gerne, at

vi kunne klare dette uden en gensidighedsbestemmelse.


Vi arbejder da også begge parter målrettet mod en sådan

situation.


Det er faget, der bedst ved, hvornår tiden er inde til, at parterne i overensstemmelse med hinanden kan ophæve

bestemmelsen. Vi ved bedst, hvornår vi er så styrkede og har et sådant potentiale, at vi kan holde useriøse

foretagender fra dørene - foretagender, der ellers kan undergrave den kvalitet og den respekt, som vi har opbygget.


Derfor

synes vi også, at regeringen bør give os frihed til at klare det selv i vore organisationer - sammen med vore medlemmer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen