Berlingske Business
LIVE
15:13 Udsigt til små aktieplusser i USA

Kvist vil rykke en klasse op

Efter et par hårde år med stagnerende omsætning og pres på indtjeningen har den familieejede Kvist-koncern

i Årre mellem Esbjerg og Grindsted udstukket en kurs for fremtiden, der skal øge overskuddet og slå Kvist-navnet

fast som leverandør af produkter af høj kvalitet.


Koncernens mest profilerede selskab, Kvist Møbler A/ S,

vil hæve prestigen op til det niveau, dets produkter allerede er kendte for på eksportmarkederne. Ryet for at producere

klassiske FDB-møbler gennem årtier skal høvles væk og forfines, selv om Mogensen- og Wegner-møblerne stadig

indgår i sortimentet.


De tre virksomheder i industrigruppen, der producerer komponenter i træ til blandt andet møbelindustrien,

skal yderligere rationaliseres med moderne robotteknologi, så det rette samspil mellem høj håndværksmæssig kvalitet

og industriel produktion kan opnås. Med en aktuel stab på 180 medarbejdere har de tre selskaber sagt farvel til 10 pct.

af medarbejderne inden for det seneste år.


- I vores industrigruppe vil vi i fremtiden arbejde mere i retning af at være

systemleverandører, hvor vi i samarbejde med vore kunder er mere med på udvikling, markedsføring og logistik.

Tidligere er kunderne kommet til os, fordi de ikke ønskede eller havde kapacitet til at fremstille deres produkter i træ,

eller ikke mestrede teknikken. De købte alene produktionskapacitet hos os. Det vil vi gerne ændre på, siger Michael Kvist.


Kvist-koncernen

har de senere år typisk investeret 5-10 mio. kroner årligt i især ny produktionsteknologi for at kunne producere

til konkurrencedygtige priser.


- Vi skal fortsætte med at rationalisere for at bevare vores marked. CNC-bearbejdningsmaskiner

har længe været det saliggørende i produktionsvirksomheder. Vi er allerede nået langt i næste generation

med robotteknologien, som vi tror er vejen frem. Vi er længst på Form-Press, hvor der er størst muligheder for

at indsætte robotter i arbejdsprocesser, siger Michael Kvist.



Udskilningsløb fortsætter

Form-Press stod

da også stort set for det positive resultat på bundlinjen i det seneste regnskabsår.


I dette år har

koncernen allerede måttet opgive målet med at vokse med 15 pct. og stiler i stedet mod nulvækst.


Til gengæld

er der udsigt til, at tre af selskaberne ender i plus.


Især Tarm Stole & Møbelfabrik viser opadgående

kurver.


- Hvis vi formår at blive systemleverandører, skal vi nok få vækst i de kommende år. Hvis

vi begynder at kæmpe om, hvem der høvler hurtigst, klarer vi det ikke. Jeg mener, vi står godt i forhold til konkurrenter, der

enten er specialister på et lille område eller så brede, at de ikke magter deres produktion i dybden. Det store

udskilningsløb har været i gang længe, men det er slet ikke slut endnu, siger Michael Kvist.


Inden for flere

brancher er der opbrud i den såkaldte værdikæde.


Nogle virksomheder specialiserer sig i markedsføring

og salg, idet de lægger produktion og logistik hos underleverandører.


Disse strømninger vil Kvist-koncernen

følge nøje for at blive et vigtigt kvalitetsled i kæden. Det gælder ikke mindst inden for møbelområdet.









De

dyre og de billige

Mens storebroderen Søren er produktionsmand, har Michael Kvist med den merkantile baggrund Kvist Møbler

som sit barn. Den ca. 20 år gamle virksomhed hænger som nævnt endnu fast i et 50 år gammelt image med at producere

og sælge de møbelklassikere, som brugsbevægelsen i sin tid lancerede, da den ejede Kvist-koncernens fabrik i Tarm.


-

Vi forsøger at sælge Kvist-produkterne op i behovspyramiden, så vi bliver kendte for at levere møbler højere

oppe i pris og kvalitet. Vi synes selv, vi ligger højt nu. På eksportmarkederne, hvor vi er ret nye, ligger vi allerede

der, hvor vi ønsker at være på hjemmemarkedet, siger Michael Kvist.


Han forudser, at de hjemlige møbelproducenter

i de kommende år vil samle sig om to poler: De få producenter med meget høj kvalitet og den store gruppe, der konkurrerer

på pris og masseproduktion i det lag, Ikea har været så dygtig til at sætte sig på, og som flere danske

møbelkæders kollektioner også hører til.


- Vores eneste chance for at overleve som producent på

det danske marked er at tilføre vore møbler yderligere værdier i design og kvalitet. Ellers er der ikke plads

til os på markedet, hvor producenter af mellemvarer forsvinder, siger Michael Kvist.



Eksporten skal hæves

Som

en mindre møbelvirksomhed har Kvist Møbler gradvis opgivet at være på eksportmarkederne med agenter. Salget

foregår fra Årre og fra afdelingen i Bredgade i København. To-tre sælgere koncentrerer sig om eksporten til lande

som Sverige, 10 pct., Norge, fem pct., England, fem pct. og oversøiske markeder som USA og Japan med 10 pct. Eksporten skal

i de kommende år løftes fra ca. 40 til 50 pct. - uden at hjemmemarkedet med salg gennem ca. 25 selvstændige møbelforretninger

skrumper.


- Vi kan som mindre producent ikke påvirke tendenserne på eksportmarkederne. Men næste generation

af forbrugere i Østeuropa bliver måske interessant, fordi de vil være mere åbne over for det enkle, skandinaviske

design. For 20 år siden sad 90 pct. af japanerne på gulvet og spiste. Nu sidder 90 pct. ved spiseborde. Sådanne

tendenser vil vi forsøge at udnytte, siger Michael Kvist.


Kvist Møblers omsætning har stået i stampe

omkring de 40 mio. kroner de seneste par år, blandt andet på grund af omstilling fra en udpræget skandinavisk til

en mere international kollektion. Målet er at vokse 10-20 pct. årligt. Og at rykke en klasse op på prestigeskalaen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen