Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kunsten at holde sig engageret

Små årgange og stor efterspørgsel efter folk, der både kan og

vil. Hvordan står mindre virksomheder sig i det slagsmål? Hvad har man at byde på? Og hvordan vil man, som det hedder

med et fint ord, differentiere sig fra større virksomheder? Hvad kan mindre virksomheder gøre? Man kunne f.eks. forsøge

sig med det jeg kalder "opmærksom ledelse". Her er en lille historie, der handler om det modsatte.


At have en

god ven er smadder dejligt. At være en andens ven er næsten endnu bedre. En rigtig ven holder man ikke bare med, man siger

ham også i mod og får ham til at tænke sig om. Sådan en ven, der er meget yngre end mig, har jeg og vi taler

af og til om livet i almindelighed og arbejdslivet i særdeleshed. Efter eksamen som cand.merc. har min ven arbejdet i forskellige

mindre virksomheder og de sidste par år i et transportfirma i Sønderjylland med ansvar for økonomi og IT. Det

hele begyndte så godt med store og gensidige forventninger mellem ham og firmaets direktør, men når jeg nu lytter

til min uge ven, er noget ved at gå galt. Hvad handler det om også i et lidt større perspektiv?


Når

jeg hører min ven fortælle, knokler han meget, har meget overarbejde og meget arbejde med hjem. Fruen derhjemme begynder

at protestere. Det er en del af ånden, sådan har det været siden "vor far" startede virksomheden drevet

af en ide og tro på et produkt, der skulle forandre verdenen. Gode dyder som flid, arbejdsomhed og engagement.


Hvordan

spiller næste generation op til den arbejdskultur? Er unge i dag mere dovne, mere krævende, mere selvoptaget? Selvfølgelig

ikke, men de er velformuleret om deres forventninger til, hvad de ønsker med deres liv , på arbejdet og i familien. De

fleste arbejder gerne hårdt og meget, men de vil også kunne se at deres indsats har mening og perspektiv og foregår

på en ordentlig arbejdsplads.





De tider er forbi, hvor unge medarbejdere bl.a. også min gode ven, finder sig

i f.eks. en humørsyg chef, urealistiske deadlines, mangelfuld information, dårlig projektstyring osv. Den slags uorden

findes i lige så høj grad i store som i små virksomheder, forskellen er bare, at ledelse er meget mere synlige

i små virksomheder. Bliver hverdagen, som man siger i Jylland, en træls affære begynder de unge medarbejdere lige

så stille at se sig om efter et andet job - ofte i en større virksomhed med et kendt image og i forventning om mere professionel

ledelse.


Det er svært at vente. Gejsten i arbejdet er ved at være væk. Jeg kan høre at min unge ven

ikke rigtig giver den hele armen som tidligere. Arbejdet bliver ikke gjort ordentlig færdigt. En ond cirkel sættes nemt

i gang, mens man venter på det rigtige job.


Gad vide hvad "uopmærksom ledelse" koster mindre virksomheder

i tabt indtjening? Hvor mange veluddannede unge forsvinder relativt hurtigt til større virksomheder pga. dårlig ledelse

i mindre virksomheder? Vil mindre virksomheder virkelig på den måde være med til at betale for store virksomheders

oplæring af unge? Det er da for dumt, ikke?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen