Berlingske Business
LIVE
10:39 Den norske oliefond tjente over 161 mia. kr. i andet kvartal

Kunderne skal opleve firmaet

Er der i det hele taget noget at "brande". Mange sætter sig det mål, at de "vil være

bedst i verden" til det ene eller andet. Blot ved at ændre et enkelt ord til: "vil være bedst for verden",

bliver målsætningen langt mere værdiladet for kunderne. Kun en meget lille del af landets virksomheder forstår

at definere sin mission, så alle og enhver kan forstå den, vel at mærke en mission, der er af værdi for dem,

virksomheden gerne vil gøre noget særligt for.


Dagligvarehandelen er et godt eksempel.


Analyser gennemført

at Retail Institute Scandinavia viser klart, at markedet synes mættet med traditionelle supermarkeder. Det er ikke længere muligt

blot at åbne nye butikker for at øge kædens omsætning og indtjening. Alligevel forlanger kædeejerne

fortsat vækst, og kædens daglige ledelse bestræber sig for at leve op til kravet gennem "ugens tilbud".

Altså lav pris på bestemte produkter. Nogle er endog så vakse, at de samtidigt markedsfører kædens

navn og logo. Men fremgangsmåden er i længden den samme, som at "tisse i bukserne en frost-klar nat for at holde sig

varm". Næste uge sætter en konkurrende kæde prisen ned på samme produkt, og så flytter kunderne.


Nogle

kæder arbejder med kundeloyalitetsprogrammer, og man ser tiltag som "kundemedlemskort" o.s.v.Hvad med at tænke

endnu videre. Prøv at definere kædens ide, og prøv totalt at leve op til ideen gennem kædens visuelle identitet

(incl. logo) og de produkter, forretningen tilbyder kunderne.


"Lav pris" kan være et udmærket parameter,

for dagens forbrugere er prisbevidste, men så skal det printes i kundernes bevidsthed, at varerne altid er billige, selv om

det går ud over den service eller indkøbsfaciliteter, kæden derved har mulighed for at tilbyde.


Er "lav

pris platformen" optaget, kunne kæden for eksempel vælge "convenience" som platform. Men dette bliver først

troværdigt, hvis alt, hvad kunderne oplever i kontakt med forretningen er "convenience". Forretningen skal være

let at komme til, der skal være let at parkere, den skal være let at købe ind i, og alle produkter på hylderne

skal være produkter, det er enkelt og let at anvende. Andre ledige kædeplatforme som "gourmet produkter", "fast

food", "krop og sundhed" o.s.v. stiller tilsvarende krav, men gennemført på rette måde, er dette

optimale kundeloyalitetsprogrammer.


Tanken stiller store krav til dagligvareproducenterne og deres forsyningsbagland. Producenter,

der hidtil har koncentreret sig om "produkt branding" bør tilpasse sin politik til de nye krav, og ikke mindst bør

de indse, at der fremover bliver tale om et tæt samarbejde med kæderne og forsyningsbaglandet for at fremstille og levere

de produkter, der understøtter kædens ide.


Rigtig branding be-grænser sig ikke til dagligvarebranchen. De

kolossalt store markedsmuligheder, der ikke alene er til rådighed i EU-samarbejdet men hele internationaliseringen betyder,

at der er betydeligt flere konkurrerende aktører på markedet end hidtil. Internationale konkurrenter, der længe

har arbejdet effektivt med disse ting.Dette er en af årsagerne til, at der i mange virksomheder overvejes diversificering, altså

nye forretnings- og indtjeningsområder. Men kan virksomhedens nuværende identitet bære, er den bred nok til, at

den opfattes troværdig, når den begiver sig ud på nye forretningsområder ?


Nogle har efter min mening

gjort det rigtigt. Jeg er så gammel, at jeg erindrer det lidt grinagtige i at gå i Ecco Sko, fodtøj forbeholdt

de lidt "forformede" forbrugere.


Men da Ecco definerede og kommunikerede sin eksistensberettigelse som "behagelig

gang" kunne langt flere være med, og den forretningsmæssige succes et nu synlig for enhver.


Company Branding

får først værdi, når der er noget at brande.


Det er som "at slå vand på en gås",

hvis man ofrer tid og penge på at arbejde med Company Branding, hvis virksomheden ikke har en god ide at brande. Det er præcis

som at bygge et hus, det vælter eller slår revner, hvis grunden ikke er ordentligt støbt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen