Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kunder skærper krav til underleverandører

Hurtig leveringstid og lavere pris end tidligere er blevet kotyme, når kunder stiller krav og ønsker til deres danske underleverandører.



Sådan

opfatter underleverandørerne det i hvert fald selv ifølge en ny undersøgelse om rollen som underleverandør,

som IFO - Instituttet for Opinionsanalyse A/S har foretaget for ErhvervsBladet.



Lidt over 70 pct. af de 131 adspurgte små

og mellemstore virksomheder (SMV''er) over hele landet har oplevet, at kunderne i større grad ønsker en lavere pris.

Men også kundernes ønske om mere smidige leverancer og en hurtigere leveringstid er faktorer, som underleverandørerne

har måttet indstille sig på i de senere år.



En udvikling som produktivitetsudviklingschef Bjarne Palstrøm,

Dansk Industri (DI), mener vil fortsætte. Han leder DI''s afdeling for Teknologi- og Produktivitetsudvikling, der tilbyder rådgivning

og hjælp til virksomhedernes produktivitetsudvikling inden for bl.a. produktion og innovation.



- Det er det tættere

samspil mellem kunden og underleverandøren, som spiller ind her. Kravene står som forudsætninger for et kunde-

og leverandørforhold i dag, siger Bjarne Palstrøm.

Kvalitet og certificering

Han tror desuden på, at

det faktum, at underleverandørerne samtidig har oplevet større krav om kvalitetssikring og certificeringer, vil udvikle sig

til en forudsætning på linje med etik og miljø.



- At du som underleverandør leverer etisk og miljørigtigt

korrekt bliver også en forudsætning og standard for et forhold mellem kunde og leverandør i årene fremover,

siger Bjarne Palstrøm.



Kravet om kvalitetssikring vil også øge endnu mere i de kommende år, tror professor

Poul Rind Christensen fra Center for Småvirksomhedsforskning ved Syddansk Universitet.



Det skyldes den stigende internationalisering,

hvor mange underleverandører også har kunder i udlandet. Her kan det koste leverandøren dyre penge, hvis en komponent

svigter på den anden side af jordkloden, og virksomheden skal sende en ny til f.eks. Kina.



Derimod bliver certificering

ikke et større krav. For mange certificeringer er kun udbredt i nogle lande.



- Ingen kunde med respekt for sig selv vil

f.eks. kræve en ISO 9000 certificering af sin leverandør. For så udelukker han østeuropæiske leverandører,

påpeger Poul Rind Christensen.

Tæt produktudvikling

Udover de øgede krav fra kunderne er der i lige så

høj grad tale om, at de danske underleverandører er blevet betydelig mere inddraget i deres kunders produktudvikling

og udvikler produkter, som er direkte specificeret af kunden.



Halvdelen af de adspurgte virksomheder producerer eller bearbejder produkter,

der enten er udviklet eller specificeret af den pågældende virksomheds kunder. Og lidt over en trediedel tager i større

udstrækning del i kundens produktudvikling.



En udvikling som vil fortsætte i de kommende år.



- Kravet

om tættere produktudvikling med kunden vil fortsætte i de næste mange år. Og med tiden vil det udvikle sig

til, at produktudvikling i samarbejde med kunden bliver standard for enhver underleverandør, siger produktivitetsudviklingschef

Bjarne Palstrøm fra Dansk Industri.



Poul Rind Christensen finder det dog overraskende, at der ikke er flere end 34 pct.

af underleverandørerne, som har oplevet et større krav om hurtigere produktudvikling fra deres kunder.



- Det ligger

i det at være underleverandør, at du som virksomhed udvikler sammen med kunden, påpeger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen