Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

Kundeflugten fra storbankerne..

Som det er dokumenteret i ErhvervsBladets bankundersøgelse, hvor mere end 1750 små og mellemstore virksomheder, deltog,

(mange tak for det), så overvejer hver tredje at skifte bank


Det er især de store banker, Danske Bank og Nordea,

der er i skudlinjen. Derimod synes specielt Jyske Bank, men også en række regionale og lokale pengeinstitutter at stå

høj kurs hos de mindre erhvervsdrivende.


Der kan være mange grunde til, at de små virksomheder og de store

banker er på kollisionskurs. Helt tydeligt er det, at de mange gebyrer på alle former for banktransaktioner irriterer

kunderne. Og her er flere af de store, især Danske Bank gået foran. De skal jo tjene penge til aktionærerne på

Børsen, der kræver shareholder value. Men dertil kommer, at en del bankrådgivere i de store banker åbenbart

har svært ved at betjene erhvervskunderne.


Utilfredsheden med bankernes evner som sparringspartnere er udtalt og især med

de store banker. Bankfolkene kender nok for lidt til virksomhedsdrift. De senere års kreditpolitik tyder på, at fine forretningsplaner

med masser underpunkter har åbnet for kassekreditterne, mens de virksomheder som er meget praksisorienterede har sværere

ved at leve op til bankernes krav.


Når de mindre og mellemstore pengeinstitutter har et bedre ry er det utvivlsomt, fordi

de er tættere på lokalmiljøet. De strækker sig tilsyneladende også lidt længere for at få

en bankforretning, velvidende, at en forstående kreditgiver er vigtigere for mange små virksomheder end et halvt procent

på kassekreditrenten.


Men der er dog også eksempler på, at de store duer. Det kom frem onsdag aften, hvor Værdifabrikken,

ErhvervsBladet og udviklingsvirksomheden Valuecreators nye netværk for mindre virksomheder, havde sit første særdeles

livlige fyraftensmøde i Roskilde om emnet. Tre ledere af mindre virksomheder - bl.a. direktør Jan Qvortrup fra JQ Stålmontage

i Køge, diskuterede bankrelationer med Nordeas danske første direktør ,Peter Schütze og de lokale pengeinstitutters

talsmand, direktør Jan Kondrup.


Og Qvortrup kunne fortælle, at han i første omgang gik forgæves til

flere banker, både en lokalbank og en Unibank, da han ville starte for sig selv indenfor stålmontage. Men i anden omgang

stødte han på en rådgiver i Unibank, der bøjede af og hjalp ham med at finansiere et par skæremaskiner,

selvom Qvortrup hverken kunne stille med overbevisende indtægts- eller udgiftsbudgetter. For hvordan kan man det, når

man starter nyt.


Den bankmand , der lod maskinerne finansiere, følger Kondrup nu, også hvis han skifter bank. Og

den bankmand, der tager Kondrup med sig, får en god bankforretning, for i dag beskæftiger han 30 mand og har et løbende

stort finansieringsbehov.


Helt grundlæggende handler misstemningen mellem bankerne og de små om, at mange danske

mindre virksomheder er for svagt kapitaliserede til at bankerne tør binde an med dem.


Hvordan løser vi det problem?

Peter Schütze efterlyste ideer på debatmødet i onsdags.


Vi bringer hans efterlysning videre. Selv ikke nok

så forstående banker kan alene løse det problem , at det er svært at lægge penge til side i det skattetunge

Danmark. Her må politikerne ind i billedet. Men alligevel. Bankerne bør ikke slippe.


De kan sagtens skyde penge

i store kapitalfonde, der køber Royal Copenhagen, Kansas eller Glud og Marstrand - alle firmaer med omsætninger på

trecifrede millionbeløb. Derimod er der ingen bankfonde, der skyder penge i de små, der vil være store. Som Jan

Qvortrup fra Køge og mange andre er på vej til at blive det. De kunne ellers nok være en investering værd.

Også for de store banker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen