Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kontormøbelserie nærmest en utopi

På kontormøbelfabrikken Dencon i Skive må udviklingsfolkene frivilligt affinde sig med en nærmest skizofren

indstilling til udviklingsprocessen.


Hvor det danske hjemmemarked skriger på ergonomi og brugervenlighed, vil englænderne

ikke bruge penge til den slags. De vil have pæne, gode og funktionelle møbler, men moderne, nordiske krav som højdeindstilling

af skriveborde?


Glem det!


Når det tages i betragtning, at Dencon afsætter halvdelen af sin produktion i Danmark,

og Storbritannien udgør Skive-virksomhedens største eksportmarked, er der derfor ikke noget mystisk i, at det er vidt forskellige

møbelserier, som afsættes på de to markeder.


Briterne får Alpha og Omega serierne, mens der i Danmark

stort set kun afsættes de dyrere og ergonomiske Gamma, Cappa og Marque serier. Tysland og Norge, som udgør de øvrige

hovedmarkeder, befinder sig nogenlunde midt imellem de danske og britiske yderpunkter med en naturlig, nordisk tendens til at foretrække

ergonomien hos nordmændene.



Utopi

- I praksis markedsfører vi alle vore serier på alle markeder, men

vi er helt på det rene med, hvad der er de primære produkter på hvert enkelt marked. Vi har leget med tanken om

at udvikle en europæisk kontormøbelserie, men er kommet til den erkendelse, at det er en utopi. Dertil er de nationale

forskelle på området for store, siger divisionsdirektør Henrik S. Feld, Dencon.


Forskellene er vitterligt

markante. Hvor ca. 90 pct. af alle nordiske kontormøbler fremstilles i finer, sidder laminerede møbler på 90 pct.

af markedet i de flrste andre lande. Dencon arbejder ikke med laminat. Set i det lys bevæger Skive-virksomheden sig i et nichemarked

på bl.a. det engelske marked.



Club8

Når Henrik S. Feld bærer "divisionstitlen", hænger

det sammen med, at Dencon i dag er en del af Club8 koncernen, som har hovedkvarter i Herning og, som ejes af Denka Holding A/S.


Dencon

er det eneste selskab i koncernen, som rendyrket går efter b2b markedet. Det har møbelfabrikken i øvrigt gjort

i mindre en en halv snes år. Ikke desto mindre er det lykkedes at nå et omsætningsniveau i nærheden af 100

mio. kr.


Satsningen på hjemmemarkedet blev styrket markant for et år siden, da Dencon overtog Marque via købet

af Bodilsen System A/S på Mors. Opkøbet er en kraftig medvirkende succes til omsætningsstigningen i Danmark.


Markedsmæssigt

har Skive-virksomheden i øvrigt foretaget en næsten bagvendt udvikling fra at være en 100 pct. eksportorienteret

producent til også at satse på hjemmemarkedet. Nu er den del oppe på 50 pct., og nu skal den heller ikke være

større, fastslår Henrik S. Feld, som siden sin entre i Skive i 1996 har oplevet en solid vækst. På hjemmemarkedet

har vækstraten været to-cifret.


På hovedmarkederne har Dencon egne sælgere, mens de øvrige markeder bearbejdes

af importører. Det gælder bl.a. Mellemøsten, USA og Holland. Fremtidsstrategien lyder på én ny serie

hvert andet år, hvilket helt naturligt falder sammen med branchens største, internationale messe, Orgatec i Køln,

som finder sted næste gang dette efterår.



Marque faceliftes

I år bliver Dencons nyhed ikke en helt ny

serie. Til gengæld er Marque blevet faceliftet. De nye modeller vil første gang blive præsenteret ved Scandinavian

Furniture Fair i maj i Bella Center, oplyser divisionsdirektøren.


Efter overtagelsen af Marque er man på fabrikken

ved at trimme produktionen. Siden november, der afsluttede et lidt mat efterår med meget hård konkurrence på de

fleste markeder, er ordreindgangen steget med 60 pct. Det betyder, at Henrik S. Feld så småt kan øjne pladsproblemer

i Skive.



Handelsprodukter

Ved siden af egenproduktionen, der afhængig af serie, omfatter skriveborde, opbevaringsmøbler,

konferenceborde og receptionsskranke, sælger Dencon to handelsprodukter som komplementærprodukter.


Dels forhandler

virksomheden stole fra hollandske Beta, og dels sælger man skærmvægge fra britiske Era. På det negelske marked

foregår dette salg parallelt med englændernes eget salg. Handelsprodukterne betyder, at Dencon i dag er totaltdækkende

indenfor møbler til kontorindretning.



Furnish Pro

Dencon har i øvrigt været en aktiv medspiller i udviklingen

af softwareprogrammet Furnish Pro, som det canadiske softwarehus Geac for fire år siden sendte på gaden. Programmet, der

gør det muligt virtuelt at indrette et kontor med den enkelte møbelvirksomheds serier, benyttes i dag af møbelfabrikker

i flere lande. Dencon deltog i udviklingsarbejdet. Henrik S. Feld er ikke et øjeblik i tvivl om, at Furnish Pro i dag udgør et

af de væsentligste salgsredskaber.


- Vore sælgere og forhandlere har programmet liggende på deres bærbare computere.

Det gør det meget nemt, når de besøger en kunde, at indrette et kontor. Når man er færdig med den

computeranimerede indretning, kan man tilmed trække alle priser ind i systemet. Furnish Pro minimerer markant risikoen for fejltastninger

ved ordrer, fastslår Henrik S. Feld.



Midtermarkedet

I store træk bevæger Dencon sig i kontormøblernes

midtermarked, hvor det store volumen befinder sig, men med den nyeste serie, Cappa, har man bevæget sig opad mod prestigemarkedet.

Serien adskiller sig fra Dencons øvrige ved sit futuristiske, næsten avantgarde, design med alu-lakerede stålgavle.




Hæve/sænke-motorerne er skjult inde i konstruktionen for at opnå et så ensartet look i kontorlandskabet

uanset, om medarbejderne står eller sidder ved bordet.


Med Marque har Dencon fået fat i den anden ende, idet man

med overtagelsen har overtaget et "opgraderings-koncept" fra Bodilsen System. Her udviklede man et system, der indebar,

at kunderne fra starten kunne vælge et tradionelt bord, som senere kunne opgraderes til hæve/sænkebord. Også dette

system er med i det generelle facelift af hele Marque-serien, oplyser Henrik S. Feld.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen