Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kompetenceløft til 25 fynske virksomheder

fynske små og mellemstore virksomheder vil i løbet af de kommende år få mulighed for at deltage i et kompetenceudviklende

projekt, der skal ruste virksomhederne til en fremtidig udvikling.


Projektet er delt i to faser, og første fase skal være

afviklet inden august, mens anden fase kører efterfølgende, hvis det vel at bemærke lykkes at få tildelt

mål 3-midler til denne etape.


I første omgang er der tildelt en halv million til analysefasen, og efterfølgende

håber man på yderligere tre millioner kroner til anden etape.


Det bemærkelsesværdige ved projektet er,

at det er gratis for virksomhederne at deltage - det eneste der skal investeres fra erhvervslivet side er en indsats i timeforbrug

for lederes og medarbejderes vedkommende.


Det er Fyns ErhvervsCenter-TIC, TietgenSkolen, Dalum Tekniske Skole og Institut for

Serviceudvikling, der står bag projektet, og foreløbig har man fundet 17 af de 25 deltagende virksomheder - og der er

således åbent for yderligere tilmeldinger fra interesserede.


- Vi har fortrinsvis fundet de 17 virksomheder blandt

de fynske virksomheder, der har deltaget i de lokale Plato-projekter, oplyser ingeniørerne og projektlederne Dorte Eg Auerbach

og Flemming Iversen, Fyns ErhvervsCenter-TIC.


- Der er tale om såvel produktions- som servicevirksomheder, og de spænder meget

vidt, idet antallet af ansatte ligger mellem fem og 50.


- Målgruppen er virksomheder, der imødeser en udvikling

inden for de kommende år, og som i den forbindelse gerne vil have et koncept, der giver dem mulighed for at foretage en effektiv

kompetenceudvikling af såvel lederne som medarbejderne. Det er et område, hvor mange står lidt famlende og usikre

overfor, men hvor dette projekt vil kunne give dem stor styrke, fastslår de to projektledere.


I første fase vil

der ske en analysering af virksomhedernes udviklingsbehov, og her skal de fire involverede sparringspartnere bag projektet foretage

analyserne på basis af de informationer, der kommer fra virksomhederne selv.


Den efterfølgende fase, som der endnu

ikke er bevilliget midler til, skal bygge på analyserne, og her vil man søge virksomhedernes fællestræk og dermed

skabe basis for et netværk, så man kan støtte hinanden og trække på de gensidige erfaringer, der ligger

i de enkelte virksomheder.


Derefter vil man en kompetenceudvikling i takt med de enkelte virksomheders behov.


- Mange virksomheder

er usikre over for den udvikling, der skal ske omkring kompetencerne i medarbejderstaben, når der skal ske ekspansion i virksomhederne,

slutter de to projektledere fra Fyns ErhvervsCenter-TIC. Vi har valgt at tackle problematikken på en måde, så det

bliver relativt omkostningsfrit for SMV''erne at deltage - de skal investere tid og ikke andet. Det er vores erfaring, at netop SMV''erne

holder sig lidt tilbage på grund af faktorer som usikkerhed og økonomi, og der faktorer skulle vi så gerne have

elimineret med dette projekt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen